به گزارش روابط عمومی اتحادیه کرمانشاه، جناب آقای حامد علامتی دبیرکل اتحادیه در نشست با کادر،مربیان و اعضای قرارگاه شهری واحد خواهران اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان استان کرمانشاه گفت: با عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری اربعین حسینی موضوع اصلی بحث ما در این نشست الگوی تعالی دختران میباشد که در این منظر توجه به تفاوتهای تکوینی به عنوان یک عنصر فراموش شده در زمینه فرایندهای تربیتی، یکی از مباحث مطرح در تهیه الگوی تعالی دختران است.
علامتی خاطرنشان کرد: اولا رویکرد کلان الگو یک رویکرد تربیتی است و مباحثی که به حوزه معرفتی و شناختی مربوط میشود جنبه مقدماتی دارد و مباحثی که به حوزه ساختاری، برنامهای و اجرایی مربوط میشود جنبههای کمکی دارند.
وی گفت: اصل مسئله الگوی تعالی دختران یک اصل تربیتی است لذا از آن تعبیر شده است به الگو، بحث اصلی ما رشد شخصیت و تکوین شخصیت است و بر اساس جنس اقدامات اصلی مجموعه ما که عبارت است از مسیر تربیتی و بسترهایی که برای رشد تعالی شخصیت اعضا در مقاطع حساس سنی فراهم میکند بحث تربیتی است ولی این مبانی شناختی است در امتداد ساختارهای اجرایی عملیاتی که آنها هم اقتضائاتی دارد که باید به آن توجه داشته باشیم.
دبیرکل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان گفت: در گام دوم در طراحی الگوی تعالی دختران، از میان مباحث ارائه شده و براساس جدول اقتضائات است و این کاری است که دوستان در مرحله جدید مشغول استخراج جدول و در نهایت استخراج الگو هستند ولی این الگو در این مرحله هم تکمیل نمیشود بلکه یک مرحله سومی دارد که آن هم استخراج الزامات است که مربوط به فرایند تربیتی در تشکیلات و برنامهها میباشد.
علامتی ادامه داد : روش ما در طراحی الگوی تعالی دختران تفصیل نقشها و استخراج الزامات تربیتی از نقشهاست
وی ادامه داد: بر این اساس هر کسی میتواند پیشنهادها و روشهایی برای این طرح ارائه دهد ولی روشی که ما برای بیان این طرح استفاده کردیم روش تفصیل نقشها و استخراج الزامات تربیتی از نقشهاست و با چیزی تعارض ندارد و یک الگو را به شما ارائه میکند مثلا در نقش اجتماعی یک الگوی فعال و کنشگر فعال است که با اصول و مبنای خود قابل ارائه است.
دبیرکل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان گفت: اساسا الگوی تعالی دختران نشان دهنده الگوی تعالی فعال است و شکلگیری شخصیت بانویی است که نقش تمدنی، نقش اجتماعی و دارای سهم با واسطه و سهم مباشر در نظام را دارا میباشد.
علامتی خاطرنشان کرد: الگوی تعالی دختران مختص یک زمان و یک مکان مشخص نمیباشد و این بحث پایهای است و خوش ظرفیتی است که قابلیت برون دینی را دارد و میتواند مورد بحث و چالش با رقیب قرار گیرد.
وی گفت: الگوی تعالی دختران این مسئله را یادآوری میکند که در میدان عمل یک بانو میتواند نقش فعال داشته باشد و به سمت یک انتخاب رشته و شغل خوب در جامعه هدایت شود ولی با معیارها و مبناهایی که این الگو برای آن طراحی میکند نه الگوهایی که افراد برای شخص برنامهریزی میکنند.


