چشمانداز
اهداف، سیاستها
اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان کشور
افق تشکیلات و آرمان ما در سال 1400
اول : دیدن فردا از بلندای امروز؛ وظیفه یک انسان مؤمن و آگاه
زندگی،
همواره در حال تغییر و تحول است، مثل رودی که از سرچشمه، حرکت خود را آغاز
کرده و به سوی بکیرانهی دریا در خروش و جریان است و «زمان» در سایهی
همین تغییرات آرام و تدریجی به وجود میآید و «گذشته» و «حال» و «آینده»
شکل میگیرد. گذشتهها همان حالها و لحظههایی هستند که یکی پس از دیگری
مهر گذشت زمان خوردهاند و آینده، همان لحظههایی است خواه ناخواه به سراغ
ما خواهد آمد، و بین این «رفته» و آن »نیامده و میان این دو اقیانوس نیستی
(گذشته و آینده)، جزیرهی فرصت زمان «اکنون و حال» میتواند ما را معنا و
مفهومی متعالی ببخشد.
برخی از ما انسانها با زمان دعوا داریم و با آن
میستیزیم و گروهی نیز کورکورانه و دست و پا بسته نشستهایم و «هر چه پیش
آید خوش آید» را شعار خود کردهایم، اما عدهای آگاه و بصیرند، نه زمان
ستیزند و نه زمان پرست، اینان زمان آگاه و آینده پردازند.
از یک منظر دیگر میتوان انسانها را با توجه به نوع نگاهشان به زندگی و زمان به گونهای دیگر تقسیم کرد :
گروه اول – انسانهایی هستند که در جزیرهی «زمان حال» نشستهاند و به گذشته زندگی خود که مینگرد ثمرهای جز «حسرت» و «ندامت» و «واپس روی» نمییابند و به آینده خود که نگاه میکنند چشم و گوش بسته و دست و پا بسته در مقابل حوادث پیش رو یا به امروز فردا کردن میافتند (تسویف و اهمال) یا ترس و اضطراب سراسر وجودشان را فرا میگیرد یا سرمست و بی خیال دل به طوفان حوادث میسپرند.
حال تصور کنید، انسانی که رهآورد گذشتهاش، غرور و حسرت و افسوس و پشیمانی است و افق فرا رویش سرگردانی واضطراب و بیتفاوتی. آیا فرصتی برای استفاده از زمان حال مییابد؟ قرآن و روایات این گروه را نمونه بارز زیانکاران میدانند.
گروه دوم- جمعی از انسانهای آگاه و بصیر هستند که بر سر جزیره فرصت «اکنون» نشستهاند، وقتی به گذشته مینگرد، بر اعمال نیک خود، خدای را شکر میگزارند و با نگاه به اشتباهات و خطاهای خود غمگین میشوند، اما آن را نه وسیلهی توقف و عقبگرد؛ که ابزار «محاسبه» و «ترمیم» و «بازآفرینی» میدانند.
این گروه با توجه به آینده به جای اهمال کاری یا مستی و سرگردانی، حالتی آمیخته از امید و ترس (خوف و رجاء) را ره توشهی خودمیکنند و با همت بلند و تدبیر ژرف و توکل بر خدای قادر چشم به آینده میدوزند. این دسته، جزیره زمان حال خود را نیز آباد و سرسبز میکنند.
این گروه به جای اکتفا نمودن به سئوال «چه خواهد شد؟» به سئوال و پاسخ بسیار مهمتری میپردازند؟
چه کردهایم و چه خواهیم کرد؟
«انسان اسلام» و مؤمن واقعی همین گروهاند گروهی که نه به ورطهی بدبینی و به آینده افتادهاند و نه به چاه خوشبینی افراطی به فردا. اینان با «آرمانگرایی واقعبینانه» در بوستان روشنبینی و بصیرت، فردا را از آن خود میدانند و به بهرهگیری و درسآموزی و عبرتپذیری از گذشته، با استفاده از فرصت اکنون برای فردا طرح و برنامه و ایده و اراده دارند مگر نه اینکه آنها روشنترین آینده را دارند؟ آیندهی ظهور ... پس چرا برای منازل بین راه و آبادیهای در مسیر آن زندگی آرمانی؛ طرحی نو در نیندازند و برای آینده «تدبیری» نیندیشند و آگاهانه به سوی آن حرکت نکنند؟!
از این رو است که انسان مؤمن و متعادل هم به گذشته میاندیشد و هم حال را غنیمت میشمارد، اما آیندهنگری و آیندهنگاری در زندگی او جایگاه ویژهای دارد. در قرآن و روایات سه واژه «استقبال»، «غد»، «تدبیر» هر یک به گونهای نظر دین را درباره آینده اعلام میکنند اما در این میان واژهی «تدبیر» ارتباطی مستقیم و ژرف با مفهوم امروزی «آیندهنگری» و «آیندهنگاری» دارد ... شاید هیچ یک از واژههای «چشمانداز» «برنامههای راهبردی» (برنامه استراتژیک) و ... عمق و ژرفای واژه «تدبیر» را ندارند.
«تدبیر» یعنی عاقبتاندیشی و دوراندیشی حکیمانه، یعنی آیندهنگری برای نگارش آینده با عبرتگیری از گذشته و بهرهمندی از حال؛
یعنی، دیدن فردا از بلندای امروز؛
یعنی، دوراندیشی، برنامهریزی و سرمایهگذاری برای فردا؛
و این همان است که این روزها خیلی میشنویم! چشمانداز بیست ساله نظام،سیاستهای راهبردی کشور، سیاستهای برنامه چهارم و برنامه پنجم برای پیشرفت و سازندگی کشور.
و این همان است که مدتی است تشکل انقلابی اتحادیه و اعضای فهیمش به آن پرداختهاند؛ چشمانداز دهساله، اهداف بلند مدت، سیاستهای برنامهای و برنامه سه ساله اول. یعنی همان ثمرهای که شما آن را در این جزوه میبینید.
دوم : داستان چشمانداز ده ساله
داستان از همین جا آغاز شد؛ تشکل انقلابی انجمنهای اسلامی دانشآموزان به عنوان اولین، قدیمیترین و گستردهترین تشکیلات غیر دولتی دانشآموزی با پشتوانه بیبدیل نظارت و حمایت ولیفقیه (امام راحل و مقام معظم رهبری) با حضور نماینده مستقیم ایشان، و نیز سند افتخار عضویت هزاران همکلاسی آسمانی پس از یک ربع قرن تلاش و فعالیت مستمر و منسجم در راستای حفظ و پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی میبایست با این گذشتهی تابناک، آیندهی درخشانی را برای خود رقم بزند. به ویژه اینکه با تدبیر داهیانه رهبر انقلاب سند چشمانداز بیست سالهی نظام ابلاغ شده بود و هر تشکل و نهادی میبایست، سهم خویش را در تحقق اهداف بلند آن بیابد و در آن مسیر گام بردارد.
گام اول در این راه با همت والای نماینده مقام معظم رهبری در انجمنهای اسلامی دانشآموزان برداشته شد. سال 80، با این ایده، کارگروهی از صاحبنظران تشکیلات و بیرون از آن فراخوانده شدند و طبق روال مرسوم، درتهیه و تدوین سند چشمانداز، اقدامات اولیه برای ارائه بیانیه مأموریت و چشمانداز این تشکل برداشته شد. در اواخر سال 82 پیشنویس اولیه آن از سوی نماینده رهبری به شورای مرکزی اتحادیه ارسال گردید. شورای مرکزی با تشکیل کارگروهی متشکل از افراد صاحبنظر در امر تهیه و تدوین چشمانداز به تدوین این سند همت گمارد.
در این بخش مراحل زیر طی شد :
- بازخوانی و تدوین آرمانهای تشکیلات منطبق بر دیدگاههای امام راحل و مقام معظم رهبری
- استخراج و ملاحظه نقطه نظرات نماینده محترم مقام معظم رهبری در اتحادیه
- بازخوانی و ملاحظه اساسنامه اتحادیه و کلیه کارهای پژوهشی انجام شده در دورههای قبل
- ملاحظه و بررسی دقیق سند چشمانداز بیست ساله، به منظور تعیین سهم و نقش تشکیلات در تحقق سند چشمانداز
- انجام عملیات تحلیل محیط داخل (برای شناسایی قوت و ضعفها) و محیط خارج (برای شناسایی فرصتها و تهدیدها) و تعیین مسائل اساسی؛ در این بخش کلیه سطوح تشکیلات اعم از کادر و اعضاء در مناسبتهای مختلف و در استانها و شهرستانها و در برنامههای گوناگون مورد مواجعه و نظرخواهی قرار گرفتند.
- تهیه پیشنویس اول، دوم، سوم و چهارم سند چشمانداز اتحادیه به همراه بحثها و بررسیهای مستمر برای تدوین نهایی آن.
- بحث و بررسی در شورای مرکزی اتحادیه و تدوین نهایی آن و ارائه به نماینده رهبر فرزانه انقلاب
- پس از دریافت پیشنویس سند چشمانداز، کارگروه بازنگری، مرکب از صاحبنظران و دستاندکاران تدوین سند در کارگروههای قبلی به اضافه چند نفر دیگر از کارشناسان در دفتر نمایندگی تشکیل شد، در این مرحله برای بار دیگر باگروهی دیگر از مسئولان استانها و کارشناسان داخل تشکیلات جلساتی برگزار گردید و در مرحله آخر سند نهایی چشمانداز ده ساله انجمنهای اسلامی، تدوین و پس از تأیید نماینده مقام معظم رهبری به شورای مرکزی اتحادیه ابلاغ شد.
- بر اساس ابلاغیه حجتالاسلام و المسلمین حاج علی اکبری، در سال اول -86- میبایست به آموزش و آشنایی سطوح و ارکان و اعضاء اتحادیه اهتمام ورزیده شده و همزمان با آن گروههای تبیین مفاهیم کلیدی چشمانداز، تدوین اهداف کلان ده ساله و سیاستهای برنامهی اول تشکیل شود و پس از آن برنامه سه ساله اول (87-88-89) و آنگاه برنامه سالانه تصویب و برای اجرا ابلاغ گردد.
- این کار در شورای مرکزی هشتم با تشکیل 5 کارگروه در عرصههای تبیین مفاهیم کلیدی، دانشآموزی، تشکیلاتی،فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و سازماندهی آغاز گردید. از آنجا که این مهم بدون وجود یک الگوی روشن و موفق در کشور – در سطح تشکلها و نهادهای غیردولتی – انجام میشد، با مشکلاتی در تهیه و تدوین روبرو گردید و با چند ماه تأخیر به تصویب شورای مرکزی و تأیید نماینده مقام معظم رهبری رسید.
سوم : چرا چشمانداز ده ساله؟
- هر کس که چشمانداز بیست ساله نظام یا چشمانداز ده ساله اتحادیه را بخواند، ممکن است این سئوال را داشته باشد که آیا تحقق این ویژگیها امکانپذیر است؟ آیا اینها بلند پروازانه و شعارگونه نیست؟
- پاسخ این است که اصولاً چشمانداز باید دارای جنبه قوی آرمانگرایی و افقگشایی باشد، چشمانداز باید راه فردا را آنچنان که مطلوب ما است نشان دهد باید قدرت الهامبخشی و ایجاد شور و تعهد و شوق را دارا باشد.
- برخی از صاحبنظران ویژگی یک چشمانداز را چنین نوشتهاند :
با داشتن چشمانداز به جای پرداختن به چااشها به فرصتها میپردازیم، نوع نگاه ما نگاه تحولخواه میشود، اعضاء و کادر به جای افتخار به عملکرد گذشته به پیشرفت به سوی اهداف میاندیشند، نوعی تصمیمگیری ها به جای عملیات تاکتیکی به عملیات راهبردی تبدیل میشود و به جای پرداختن به نتایج کوتاهمدت به نتایج بلندمدت پرداخته میشود.
سبک برنامهریزی به جای «واکنشی» به فعال و تأثیرگذار مبدل میگردد و راه بر تصمیمگیریهای سلیقهای و مقطعی بسته میشود.
و در یک کلام : تشکیلات نسبت به آینده حرفی برای گفتن دارد.
حال شما یکبار دیگر سند چشمانداز ده ساله و اهداف و سیاستهای آن را با دقت بخوانید آیا 8 ویژگی فوق را تا حد زیادی در آن نمییابید؟
و آیا با تحقق این ویژگیها و اهداف و سیاستها، برنامهها سامان مناسبی به خود نمیگیرد؟
نکتهی دیگر اینکه، چشمانداز اتحادیه ده ساله تدوین شده است، چرا که؛
- تشکلات انجمنهای اسلامی دانشآموزان با گروهی از جمعیت دانشآموزی سرو کار دارد.
- یک تشکل دولتی در فرصت فعالیتهای فوق برنامه است.
- جمعیت مخاطب آن دارای ویژگیهای سیال بودن و در معرض تحولات سریع جسمی و روحی است.
- اتحادیه بخشی از تشکلهای، جریان تعلیم و تربیت است.
- و سرانجام این که پس از ده سال، فرصت بازنگری و بازآفرینی دوباره و تهیه و تدوین چشمانداز نوین را مییابد وسهم مؤثرتری را در تحقق دههی دوم چشمانداز ایفا میکند.
حرف آخر
در پایان مراتب سپاس و تقدیر خود را از ایدهپردازیهای هوشمندانه و پیگیریهای خردمندانه نماینده مقام معظم رهبری، دفتر نمایندگی، شورای محترم مرکزی (هشتم و نهم)، مرکز بررسیهای کاربردی و کلیه معاونان، مدیران و کارشناسان دفتر مرکزی و مسئولان عزیز استانها و شهرستانها به ویژه اعضاء عزیز مجمع مرکزی و شورای استانها و شهرستانها و عموم این تشکل انقلابی ابراز میداریم.
«چشمانداز ده ساله اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان »
اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان، نهال پر ثمری است که با دستان پر مهر امام راحل (ره) به بار نشست و با حمایت و هدایت ونظارت عالیه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و بذل خون هزاران شهید دانشآموز به درختی تناور مبدل شد و امروز توانسته است با حضور مستمر نماینده مقام معظم رهبری به انسجام مطلوب تشکیلاتی دست یابد و با توکل بر پروردگار مهربان، چشمانداز تشکیلات را در سال 1395 هجری شمسی با الهام از سند چشمانداز بیست ساله ایران عزیز ترسیم نماید.
اتحادیه در افق این چشمانداز چنین ویژگیهایی خواهد داشت :
اشاره
چشمانداز ده ساله، اتحادیه را در افق خود دارای 10 ویژگی آرمانی تصویر کرده است. این ویژگیها که گاهی ناظر به اعضاء، گاهی ناظر به شبکه تشکیلاتی و گاهی ناظر به عملکرد اتحادیه است، برای تحقق لزوماً میبایست تبدیل به اهدافی از جنس «شدن» میگردید.
آنچه که پیش روی شماست، در ابتدا 21 هدف کلان 10 ساله است که از هر یک از این ویژگیها استخراج گردیده است.
برای دستیابی به این اهداف کلان 10 ساله و ایجاد مواقفی نزدیکتر، هر یک از اهداف مورد بررسی قرار گرفته و بر این اساس هدفگذاری کوتاه مدت 3 ساله صورت گرفته است.
69 هدف کوتاه مدت که هر کدام ذیل اهداف 21 گانه ذکر شدهاند، بر اساس نوع، در قالب 5 نظام برنامهای دستهبندی گردیدهاند.
یادآور میشود شمارهای که به عنوان شناسهی هر یک از اهداف و سیاستها در کنار آنها درج گردیده است به این شرح میباشد؛
عدد اول از سمت راست شماره مربوط به ویژگی مندرج در سند چشمانداز، عدد دوم مربوط به اهداف 21 گانه 10 ساله و عدد سوم مربوط به اهداف 69 گانه 3 ساله است.
به عنوان مثال (8-2-1.) هدف اول سه ساله از دومین هدف کلان از هشتمین ویژگی چشمانداز است.
اهداف و سیاستهای کوتاه مدت و بلند مدت
اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان
1-1 (هدف اول) : تثبیت جایگاه انجمنهای اسلامی دانشآموزان
1-1-1. شناخت هویت، رسالت و راهبردهای جنبش دانشآموزی از سوی بدنهی اعضا با ارائهی تعریف ساده، روان و قابل درک از جنبش دانشآموزی و مفاهیم مرتبط آن
1-1-2. تأکید بر همراهی عنوان جنبش دانشآموزی با نام انجمنهای اسلامی دانشآموزان در برنامههای موجآفرین و سامانههای ارتباط جمعی با هدف تقویت مقبولیت اتحادیه در افکار عمومی به عنوان پرچمدار جنبش دانشآموزی
1-1-3. ایجاد سامانههای خاص ارتباطی و تبلیغاتی (از قبیل : سامانه جامع ارتباطات مجازی، نشریات مکتوب، نشریات الکترونیکی وسایر سامانههای ارتباط جمعی) با نام انجمنهای اسلامی دانشآموزان بر محوریت جنبش و برنامههای موجآفرین
1-1-4. بازنگری و آسیبشناسی شبکه تشکیلاتی موجود و ترسیم شبکه تشکیلاتی مطلوب و تبیین جایگاه واقعی هر لایه و تبیین ارتباط آنها با یکدیگر از طریق تدوین آییننامهها و شیوهنامههای مربوطه
1-1-5. بازشناسی هستههای وفادار، تقویت خیمههای معرفت و توجه به جایگاه پیشروان جنبش دانشآموزی در ساختار تشکیلات و تبیین ارتباط آنها با سایر لایههای تشکیلات به عنوان لایه پیشرو جنبش دانشآموزی
1-2 (هدف دوم) : فراگیرسازی جنبش و ایجاد فرایند تثبیت آن
1-2-1. زمینهسازی برای نقشآفرینی کلیهی لایههای درون تشکیلاتی در فرآیند تصمیمسازی، تصمیمگیری، اجرا و نظارت دانشآموزی در برنامههای جنبشی و سایر برنامههای محوری
1-2-2. بستر سازی برای تعامل سازند و نظاممند تشکل انجمنهای اسلامی دانشآموزان با سایر تشکلهای دانشآموزی، معاونت پرورشی، وزارت آموزش و پرورش به منظور ایفای نقش در فضای جنبش دانشآموزی
1-2-3. تولید ادبیات نشاطبخش، بیدادگر و متضمن افزایش اعتماد به نفس و امید به آینده برای لایههای مختلف تشکیلاتی به منظور مخاطب قرار دادن عموم دانشآموزان جهان اسلام و افکار عمومی
1-2-4. ورود به عرصههای فکری نو در برنامهریزی محتوایی برنامههای جنبشی از طریق شناخت مقتضیات زمان و به روز رسانی شیوههای ایفای نقش نسل چهارم در حوزههای مختلف انقلاب اسلامی به منظور حفظ طراوت پیامهای جنبش دانشآموزی با تأکید بر دو شاخصه فراگیری و جذابیت
1-2-5. ورود بر عرصههای نو در بکارگیری ابزارهای ارتباط جمعی و ساماندهی فضای تبلیغاتی جنبش دانشآموزی
1-3 (هدف سوم) : ایجاد فرایند نرمافزاری تحلیل و تولید فکر مبتنی بر آرمانهای امام راحل و انقلاب ومطالبات رهبری
1-3-1. آموزش شیوههای تحلیل و تولید فکر، مبتنی بر آرمانهای امام راحل و انقلاب و مطالبات رهبری در لایههای مختلف تشکیلات.
1-3-2. توجه به آرمانهای امام راحل و انقلاب و مطالبات رهبری در طرحریزی کلیه برنامههای انجمنهای اسلامی به عنوان یک رویکرد محتوایی
2-1 (هدف اول) : ایجاد فرآیند تربیتی برای تثبیت صفات ذیل در بدنه اعضاء
2-1-1. تولید شاخصهای کمی (ملموس و قابل حصول) و انگیزهساز برای مختصات فردی اعضاء استخراج شده از منابع کارشناسی و علمی بویژه منشور تربیتی نسل جوان با توجه به صفات تعیین شده و سطحبندی آن برای هر لایه از تشکیلات از از بدو ورود تا خروج و هر سال از برنامه سه ساله
2-1-2. اهتمام ویژه به طراحی و اجرای برنامه تربیتی جهت تحقق هر یک از صفات فوق در هر لایه از تشکیلات
2-1-3. اهتمام خاص به ایجاد نشاط و سلامت جسمی – روانی اعضاء با محوریت ورزشهای مورد تأکید اسلام و مورد نیاز انقلاب و نظام اسلامی
2-1-4. تعیین سهم اعضای انجمنهای اسلامی، خانواده، مدرسه و ساختارهای تشکیلاتی برای تحقق برنامه تربیتی مصوب
2-2 (هدف دوم) : ایجاد فرایند تربیتی جهت حصول مهارتهای ارتباطی در بدنه اعضاء
2-2-1. تولید شاخصهای کمی (ملموس و قابل حصول) و انگیزهساز برای مهارتهای اجتماعی تعیین شده با استفاده از منابع کارشناسی و علمی و سطحبندی آن متناسب با کارکردهای هر لایه از تشکیلات
2-2-2. طراحی و اجرای برنامه آموزشی، تربیتی جهت حصول هر یک از مهارتهای فوق در هر لایه از تشکیلات
2-2-3. تعیین سهم اعضای انجمن اسلامی، خانواده، مدرسه و ساختارهای تشکیلاتی برای تحقق برنامه آموزشی تربیتی مصوب
2-3 (هدف سوم) : ایجاد فرایند جهت ارائه آموزش و حصول مهارتهای تشکیلاتی در بدنه اعضاء
2-3-1. تولید شاخصهای کمی (ملموس و قابل حصول) از مهارتهای تشکیلاتی با استفاده از منابع کارشناسی و علمی و سطحبندی آن متناسب با کارکردهای هر لایه از تشکیلات
2-3-2. طراحی و اجرای برنامه آموزشی تربیتی جهت حصول مهارتهای تشکیلاتی فوق در هر لایه از تشکیلات
2-3-3. اهتمام خاص به تقویت روحیه تلاش جمعی، قدرت برنامهریزی، توان گفتاری و نوشتاری اعضاء با استفاده از کلیه ظرفیتهای تشکیلاتی بویژه برنامههای گروهی
2-3-4. تعیین سهم برنامههای تشکیلاتی در تحقق برنامه آموزشی، تربیتی
3-1 (هدف اول ) : بازنگری، بازتعریف و بازآفرینی حلقه ستادی بر اساس برنامه عملیاتی چشمانداز
3-1-1. پژوهش مستمر بر روی جایگاههای موجود در ستاد و بررسی کارآیی آن با توجه به برنامهی 3 ساله اول چشمانداز 10 ساله
3-1-2. ترمیم، نوسازی و به روز رسانی ساختار ستادی بر اساس پژوهشهای صورت گرفته با هدف توانمند سازی تشکیلات
3-1-3. ایجاد نظام نظارت، ارزشیابی و ارزیابی هوشمند مشرف بر جایگاههای ستادی، نیروی انسانی و کلیه برنامههای انجمنهای اسلامی دانشآموزان
3-1-4. طراحی نظام گزینش و جذب نیروی انسانی و کارشناسان جهت حضور در حلقه ستادی با توجه به مؤلفههای تعیین شده
3-2 (هدف دوم) : ایجاد فرایند شناسایی و جذب نخبگان انجمن اسلامی جهت حضور در حلقه ستادی
3-2-1. ایجاد بانک اطلاعاتی از فارغالتحصیلان کارآمد و کارشناس، شناسایی و جذب آنان جهت حضور در حلقه ستادی با توجه به نیازهای هر حوزه از ستاد
3-2-2. استعدادیابی و زبدهشناسی در بستر انجمنهای اسلامی برای شناسایی دانشآموزان نخبه جهت حضور در حلقه ستادی به عنوان برنامه دراز مدت نیروی انسانی
3-3 (هدف سوم) : ایجاد فرایند تربیت نیروی کارشناس در هر حوزه از ستاد
3-3-1. تعریف نظام آموزشهای تخصصی مورد نیاز برای هر یک از حوزهها و سطوح ستادی و به روز رسانی آن طی برنامه سه ساله اول
3-3-2. ایحاد فرایند آموزشی تربیتی مبتنی بر نظام آموزشهای تخصصی تعریف شده
3-3-3. اهتمام ویژه به ارتقاء سطح تحصیلی و علمی نیروهای ستادی
3-3-4. ایجاد نظام ارزشی مبتنی بر همافزایی سلوک معنوی و اخلاقی و هنجارهای شرعی و عرفی برای ایفای نقش مؤثر نیروهای ستادی
4-1 (هدف اول) : تکمیل، بازتعریف و بازآفرینی شبکه منسجم تشکیلاتی
4-1-1. تعریف دقیق نقش و وظایف لایههای مختلف تشکیلاتی بویژه انجمنهای اسلامی مدارس به عنوان محور انسجام ساختار خوشهای تشکیلات
4-1-2. فعال سازی اعضاء در سطوح مختلف تشکیلات بر اساس تعاریف مربوط به کارکردهای هر لایه
4-2 (هدف دوم) : گسترش و تقویت شبکه منسجم تشکیلاتی
4-2-1. اتخاذ شیوههای مناسب برای واقعیسازی آمار و تثبیت کمیت شبکه بر میزان آمار موجود
4-2-2. اهتمام ویژه به آموزش مهارتی، معرفتی و تشکیلاتی متناسب با نیازهای هر لایه از تشکیلات با رویکرد انگیزشی
4-2-3. تقویت خیمههای معرفت و هیأتهای انصارالمهدی (عج) به عنوان پایگاههای فکری و معنوی تشکیلات
4-2-4. طراحی و برنامهریزی برای ایجاد پایگاههای جدید فکری و معنوی به منظور بهرهمندی هدفمند سایر لایههای تشکیلات از معارف دینی و مهارتهای تشکیلاتی
5-1 (هدف اول) : بهرهمندی مطلوب از فضای ارتباطات مجازی
5-1-1. فراهمآوری امکانات و تجهیزات سختافزاری لازم برای فضای ارتباطات مجازی مطلوب در بدنه ستادی متمرکز و استانی
5-1-2. ایجاد فضای مطلوب ارتباطات مجازی در بدنه ساختاری و برنامهای انجمنهای اسلامی دانشآموزان به ویژه آموزش از راه دور اعضاء
5-2 (هدف دوم) : تجهیز اتحادیه به زیر ساختهای سختافزاری متناسب
5-2-1. بررسی تطبیق امکانات سختافزاری موجود با اهداف و رسالتهای محوله به هر حوزه و طراحی استاندارد حداقل نیازمندیهای سختافزاری در دفتر مرکزی، استان و شهرستان و انجمن اسلامی مدرسه
5-2-2. تجهیز حوزههای مختلف تشکیلاتی بر اساس استانداردهای تعیین شده طی برنامه سه ساله اول
6-1 (هدف اول) : ایجاد اتاق فکر
6-1-1. تأسیس و تقویت مرکز بررسیهای کاربردی با امکان بهرهمندی از کلیه ظرفیتهای کارشناسی درون تشکیلاتی و برون تشکیلاتی به منظور فراهم آوردن امکان پشتیبانی کارشناسی از تصمیمسازی ستادی
6-1-2. تعریف دقیق مؤلفههای کارشناسان مرکز بررسیهای کاربردی و ایجاد بانک اطلاعات مشاوران در زمینههای مختلف به منظور بهرهمندی از ظرفیتهای کارشناسی برون تشکیلاتی
6-1-3. بازتعریف نقش مشورتی لایههای مختلف تشکیلاتی (از قبیل : مجمع مرکزی، شورای استان و شهرستان)
6-1-4. ایجاد سامانه مورد نیاز جهت مخاطب شناسی، گزارشگیری، تحلیل هوشمندانه و هدفمند سازی نظرسنجیها و گزارشها به عنوان عقبه کارشناسی همه برنامهها
7-1 (هدف اول) : ایجاد ارتباط دو سویه عمیق و هدفمند بین دانشآموزان و رهبری بواسطه اتحادیه
7-1-1. توجه خاص به موضوع ولایتشناسی، امامشناسی و مبانی نظری حکومت ولایتفقیه به عنوان یک رویکرد اصلی در طرحریزی محتوایی برنامههای آموزشی و تربیتی ویژه لایههای مختلف تشکیلات
7-2-1. تبیین و تقویت نقش دفتر نمایندگی رهبری به عنوان حلقه واسط ارتباطی انجمنهای اسلامی دانشآموزان با رهبر معظم انقلاب
7-1-3. هدفمند سازی دیدار با رهبر انقلاب و نماینده ایشان در انجمنهای اسلامی دانشآموزان برای لایههای مختلف تشکیلات
7-1-4. ایجاد امکان بهرهمندی اعضاء از رهنمودهای مقام معظم رهبری و همچنین رویکردهای تشکیلاتی نماینده ایشان در اتحادیه
7-2 (هدف دوم) : ایجاد ارتباط دو سویه و هدفمند میان مدارس با حوزههای علمیه و مراکز معرفت دینی
7-2-1. تثبیت نقش و تقویت مرکز فرهنگی تبلیغی آیندهسازان به عنوان حلقه واسط ارتباط مدارس با حوزههای علمیه و استفاده از ظرفیتهای فکری حوزه و مراکز معرفت دینی
7-2-2. بستری سازی برای آشنایی دانشآموزان و خانوادههای ایشان با حوزههای علمیه و ایجاد امکان ارتباطگیری جهت ادامه تحصیل حوزوی دانشآموزان علاقمند
8-1 (هدف اول) : ایجاد فرآیند جریانساز در نقد نظام آموزشی و ارائه الگوهای مطلوب
8-1-1. شاخصسازی و یا تصحیح شاخصهای رسمی موجود برای مختصات نظام آموزشی کشور بر اساس مطالبات رهبری و ویژگیهای هشتم چشمانداز
8-1-2. زمینهسازی و حمایت از برنامههای موجآفرین با رویکرد نقد نظام آموزشی با معیار قرار دادن شاخصههای نظام آموزشی مطلوب
8-1-3. حمایت از تشکیل گروههای فعال علمی – درسی در لایههای مختلف تشکیلات و الگوهای مطلوب در این زمینه
8-1-4. تعیین ساختار تشکیلاتی مورد نیاز جهت هدایت گروههای علمی – درسی و پیگیری وضعیت تحصیلی اعضاء
8-2 (هدف دوم) : ایجاد فرآیند جریانساز در نقد نظام پرورشی و ارائه الگوهای مطلوب
8-2-1. شاخصسازی و یا تصحیح شاخصهای رسمی موجود برای مختصات نظام پرورشی کشور بر اساس مطالبات رهبری و ویژگی هشتم چشمانداز
8-2-2. توجه به رویکرد الگوسازی در طرحریزی برنامههای تربیتی انجمنهای اسلامی دانشآموزان
8-2-3. زمینهسازی و حمایت از برنامههای موجآفرین با رویکرد نقد نظام پرورشی با معیار قرار دادن شاخصههای نظام پرورشی مطلوب
9-1 (هدف اول) : شاخص شدن در ترویج فرهنگ قرآنی
9-1-1. توجه خاص به قرآن و فرهنگ قرآنی در طرحریزی برنامهها و تولیدات محتوایی به عنوان یک رویکرد اصلی
9-1-2. توجه به سیره نبوی، علوی و فاطمی در طرحریزی محتوایی کلیه برنامههای آموزشی و تربیتی
9-1-3. تعیین نقش لایههای مختلف تشکیلاتی بویژه انجمن اسلامی در فرهنگسازی برای اقامه نماز
9-1-4. توجه خاص به ترویج فرهنگ عفاف به ویژه حجاب دختران به عنوان یک رویکرد اصلی در طرحریزی برنامهها و تولیدات محتوایی
10-1 (هدف اول) : ایجاد فرآیند تعلیم و تربیت جهت پرورش کارگزاران عصر ظهور
10-1-1. شاخصسازی ملموس و قابل حصول از ویژگیهای کارگزاران عصر ظهور متناسب با سطوح مختلف تشکیلاتی
10-1-2. اهتمام ویژه به فرهنگ انتظار با توجه به شاخصههای کارگزاران عصر ظهور در طرحریزی کلیه برنامهها و تولیدات محتوایی
10-1-3. توجه خاص به طراحی و اجرایی برنامه ویژه تربیتی جهت تحقق شاخصههای کارگزاران عصر ظهور در بدنه تشکیلات
10-2 (هدف دوم) : ایجاد فرآیند تعلیم و تربیت جهت پرورش شهروندان شایسته عصر ظهور
10-2-1. تبیین ویژگیهای جامعه مهدوی و برنامهریزی برای ایجاد شناخت و تحقق این ویژگیها در سطوح مختلف تشکیلات
10-2-2. برنامهریزی برای الگوسازی شخصیتهای بزرگ جهان اسلام، انقلاب اسلامی و شهدای دانشآموز به عنوان شاخصترین شهروندان شایسته عصر ظهور در دوره معاصر
زمانبندی، تصویب و ابلاغ چشمانداز :
- تصویب چشمانداز ده ساله در شورای مرکزی (جلسه 459-10/5/85)
- ابلاغ چشمانداز ده ساله توسط نماینده محترم ولیفقیه (20/9/85)
- تصویب اهداف کلان 21 گانه و اهداف کوتاه مدت 3 ساله در شورای مرکزی (جلسه 480- 4/10/86)
- ابلاغ اهداف کلان 21 گانه و اهداف کوتاه مدت 3 ساله توسط نماینده محترم ولیفقیه (17/2/87)