اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان ، نهادی است غیر دولتی و دارای شخصیت حقوقی مستقل، که بعنوان یک مجموعه فرهنگی-انقلابی برای سازماندهی، هدایت و پشتیبانی انجمنهای اسلامی مدارس سراسر کشور با عنایت حضرت امام(ره) در سال 1358 شکل گرفته و کماکان تحت عنایات مقام معظم رهبری فعالیت میکند.
آیین نامه و شرح وظایف
اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان
بند 1 از ماده 4 اساسنامه اتحادیه مصوب سیصد و پنجاه و پنجمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی:
«نماینده مقام معظم رهبری، بالاترین مقام اتحادیه میباشد و نظارت عالیه بر این نهاد از طریق ایشان اعمال میشود.»
فصل اول: انجمن اسلامی مدرسه
ماده 1- انجمن اسلامی مدرسه
انجمن اسلامی مدرسه رکن اساسی تشکیلات اتحادیه است که برای تحقق، حفظ و تعمیق اهداف انقلاب اسلامی و پاسداری از ارزشهای دینی و انقلابی به انسجام و تقویت بنیه تشکیلاتی و فرهنگی خود اهتمام میورزد و به طور اعم، دیگر دانشآموزان واحد آموزشی را در معرض برنامههای دینی و اجتماعی خود قرار میدهد و با مشارکت دانشآموزان واجد شرایط عضویت در هر مدرسه تشکیل میشود.
ماده 2- نحوه عضویت در انجمن اسلامی
هر دانشآموز مسلمان و متعهد به نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه و متعهد نسبت به برنامههای انجمن اسلامی میتواند به عضویت انجمن اسلامی درآید.
ماده 3- هیأت مرکزی انجمن اسلامی
هیأت مرکزی عهدهدار کلیه فعالیتهای انجمن اسلامی مدرسه است و از مسئولین واحدهای انجمن تشکیل میگردد تا در جهت انجام وظایف محوله در این آییننامه و سایر برنامههای انجمنهای اسلامی دانشآموزان اقدام نماید.
- مسئولین زیر مجموعه هر واحد با تصمیم هیأت مرکزی میتوانند به عنوان عضو افتخاری در جلسات هیأت مرکزی شرکت نمایند.
ماده 4- مراحل تشکیل انجمن اسلامی
- واحد تشکیلات:
واحد تشکیلات مهمترین رکن انجمن اسلامی میباشد که مسئولیت انجمن اسلامی مدرسه را بر عهده دارد و مسئول آن توسط مسئول یا رابط اتحادیه شهرستان با هماهنگی و همکاری مدیر مدرسه شناسایی و منصوب میشود و وظایف ذیل را به عهده دارد.
الف) انتخاب 2 نفر از اعضاء فعال انجمن اسلامی مدرسه برای تصدی مسئولیت 2 واحد دیگر با هماهنگی مسئول یا رابط اتحادیه و مدیر مدرسه.
ب) تعامل مثبت و سازنده با مدیریت مدرسه و اتحادیه شهرستان و سایر تشکل های موجود در مدرسه.
ج) مدیریت، نظارت و ارزیابی عملکرد واحدهای انجمن اسلامی.
د) انجام امور مربوط به شناسایی، جذب و سازماندهی زبدگان دانش آموز جهت عضویت در انجمن اسلامی (پیگیری طرح انسجام)
ه) ارتباطگیری با سایر مسئولین در سطوح بالای تشکیلاتی (مسئول اتحادیه یا رابط شهرستان و شوراهای دانشآموزی و ... )
و) حضور فعال در مجامع و شوراها به عنوان نماینده انجمن مدرسه و شرکت در تصمیم سازی تشکیلاتی
ز) ایجاد شناخت و تبیین مفاهیم مربوط به تشکیلات در بدنه اعضا و صیانت از هویت تشکیلاتی انجمن اسلامی
ح) انتخاب سر دبیر جهت تشکیل تحریریه و انتشار نشریه با تایید مسئول اتحادیه شهرستان
ط) انتصاب دانشآموزان علاقهمند و فعال عضو انجمن اسلامی به عنوان مسئول فعالیتهای زیر مجموعه واحد تشکیلات همانند مسئول روابط عمومی –مسئول نشریه – مسئول پذیرش و عضویابی (طرح انسجام) – مسئول امور مالی و تدارکات – و ...
ی) تشکیل منظم جلسات هیأت مرکزی و اداره جلسات فوق و ارائه گزارش و صورت جلسات نشستهای مختلف انجمن اسلامی به اتحادیه و شورای دانشآموزی شهرستان
- واحد آموزش و امور علمی:
این واحد مدیریت کلیه برنامههای مطالعاتی، علمی و آموزشی به منظور پاسخگویی به خلاقیتهای نوآورانه دانشآموزان و نیازهای فکری، اعتقادی، سیاسی و اخلاقی آنها میباشد و وظایف ذیل را بر عهده دارد.
الف) طرحریزی ساختار زیر مجموعه واحد آموزش و امور علمی متناسب با شرایط مدرسه در رسالتها و مأموریتهای تشکیلات
ب) تبیین وظایف مسئولیتهای ترسیم شده در زیر مجموعه واحد
ج) طرحریزی برای اجرای برنامههای آموزشی ترسیم شده از سوی اتحادیه
د) پیگیری وضعیت تحصیلی اعضاء و بهرهمندی از ظرفیتهای تشکیلات بویژه مؤسسه علمی آیندهسازان برای پشتیبانی علمی – درسی اعضاء
ه) زمینهسازی برای نقش آفرینی دانشآموزان در عرصههای علمی و مطالعاتی
و) اجرای برنامههای مختلف آموزشی، معرفتی، تشکیلاتی و مهارتی طراحی شده از سوی اتحادیه برای لایههای مختلف اعضاء در حوزه آموزشی، معرفتی، تشکیلاتی و مهارتی
ز) زمینهسازی برای پشتیبانی از طرحها و ابتکارات دانشآموزان در حوزه علم و فن آوری
ح) ارتباطگیری با جایگاه متناظر در اتحادیه شهرستان جهت اجرای مأموریتهای محوله از سوی مسئول انجمن اسلامی
ط) شناسایی و جذب زبدگان انجمن اسلامی برای تصدی مسئولیتهای زیر مجموعه متناسب با توانایی افراد همانند مسئول برگزاری مسابقات آموزشی و علمی مسئول کتابخانه - مسئول شناسایی دانشآموزان نخبه – مسئول راه اندازی گروه مطالعاتی (حلقههای معرفت)
- واحد فرهنگی –اجتماعی:
این واحد مدیریت کلیه فعالیتهای فرهنگی – اجتماعی موج آفرین در مدرسه میباشد که در جهت رشد و ارتقاء سطح بینش سیاسی، اجتماعی و فرهنگی اعضاء تلاش میکند و با فعالیتهای گروهی و ورزشی به تربیت روحی و جسمانی اعضاء میپردازد و وظایف ذیل را به عهده دارد.
الف) طرحریزی ساختار زیر مجموعه واحد فرهنگی و امور اجتماعی متناسب با شرایط مدرسه و رسالتها و مأموریتهای تشکیلات
ب) تبیین وظایف مسئولیتهای ترسیم شده برای زیر مجموعه واحد
ج) طرحریزی برای اجرای برنامههای فرهنگی، اجتماعی و جریان ساز
د) ارتباطگیری با اتحادیه شهرستان جهت اجرای مأموریتهای محوله از سوی مسئول انجمن اسلامی
برقراری ارتباط با سایر تشکلهای دانشآموزی در زمینههای فرهنگی و اجتماعی با هماهنگی مسئول انجمن اسلامی
و) برگزاری هیأت انصارالمهدی (عج) در قالب مدرسهای با تاکید بر برنامههای معرفتی
ز) اهتمام در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و پیگیری امور مربوط به شهدای دانشآموز به ویژه سرگذشت پژوهی
ح) زمینهسازی برای ترغیب بیشتر دانشآموزان در اقامه نماز جماعت مدرسه
ط) زمینهسازی برای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در مدرسه
ی) شناسایی و جذب زبدگان انجمن اسلامی برای تصدی مسئولیتهای زیر مجموعه متناسب با توانایی افراد همانند مسئول امور ورزشی – مسئول امور مراسم و مناسبتها – مسئول امور اردویی – مسول امور هیأت انصارالمهدی (عج) و برنامههای قرآنی – مسئول امور شهدا و سرگذشت پژوهی – مسئول امور برگزاری نماز جماعت و ترویج ارزشهای اسلامی و ...
فصل دوم: اتحادیه شهرستان
ماده 5- اتحادیه شهرستان
مسئول یا رابط اتحادیه شهرستان اجرای برنامههای کشوری و استانی را در سطح شهرستان و برنامههای ویژه شهرستانی و هماهنگی و نظارت بر فعالیتهای انجمن اسلامی را به عهده دارد.
تبصره:ارتباطات بیرونی اتحادیه در شهرستانهایی که رابط دارند توسط رابط برادر صورت میپذیرد.
ماده 6- وظایف رابط یا مسئول اتحادیه شهرستان
الف) شناسایی، سازماندهی، ساماندهی، هدایت و حمایت انجمنهای اسلامی مدارس
ب) برگزاری جلسات ماهانه توجیهی – تشکیلاتی ویژه مسئولین انجمنها و مسئولین واحدهای تابعه
ج) برگزاری انتخابات شورای دانشآموزی شهرستان و تشکیل منظم جلسات مربوطه
د) تدوین برنامه سالانه اتحادیه شهرستان با همفکری اعضای شورای دانشآموزی استان
ه) تدوین تقویم اجرایی برنامهها و پیگیری دقیق آن
و) مشارکت جدی در برنامههای استانی
ز) بازدید از انجمنهای اسلامی تحت پوشش به منظور حل و فصل مسائل و مشکلات موجود
ج) برنامهریزی دقیق جهت اجرای برنامههای ابلاغی از طرف استان و دفتر مرکزی
ط) ارسال گزارش عملکرد انجمنهای اسلامی و اتحادیه به استان (هر سه ماه یکبار)
ی) انتصاب مسئول انجمن اسلامی با هماهنگی مدیر مدرسه
ک) حمایت از برنامههای ویژه انجمنهای اسلامی مدارس در سطح شهرستان
تبصره:مسئول یا رابط اتحادیه شهرستان در قبال مسئول اتحادیه استان پاسخگو میاشد.
تبصره:نحوه گزینش و جذب رابطین و مسئولین شهرستان و میزان امکانات هر اتحادیه در دستورالعملهای مربوطه ابلاغ خواهد شد.
فصل سوم: اتحادیه استان
ماده 7- اتحادیه استان
اتحادیه استان اجرای برنامههای کشوری در سطح استان و برنامههای ویژه استانی و نظارت و ارزشیابی بر اتحادیه شهرستانها را بر عهده دارد که مسئول آن با وظایف ذیل توسط دبیر کل اتحادیه منصوب میگردد.
الف) سازماندهی، هدایت و حمایت از تشکیل انجمنهای اسلامی مدارس استان از طریق مسئولین و رابطین اتحادیهها
ب) انتخاب و انتصاب معاونین و مسئولین شهرستانها با تایید و مجوز دفتر مرکزی
ج) انتخاب کارشناسان و رابطین شهرستانها مطابق با معیارهای اعلام شده از سوی دفتر مرکزی
د) اجرای برنامههای فرهنگی، تشکیلاتی و اداری ابلاغ شده از سوی دفتر مرکزی در سطح استان
ه) حضور در جلسات تخصصی و کارشناسانه مورد نیاز و تعیین شده از سوی دفتر مرکزی
و) فعال سازی شورای معاونین و شورای دانشآموزی اتحادیه استان با بهرهمندی از روش خرد جمعی به منظور تدوین برنامه و بودجه سالانه استان و اجرای برنامههای استانی تایید شده از طرف دفتر مرکزی
ز) دریافت و ارائه گزارش عملکرد انجمنها و اتحادیه بر اساس گردش کار تعیین شده و زمانبندی معین به دفتر مرکزی
ح) بازرسی، نظارت و ارزشیابی عملکرد معاونین، کارشناسان، مسئولین و رابطین شهرستانها و گزارش آن به دبیرکل
ط) نظارت بر امور پشتیبانی و مدیریت منابع انسانی اتحادیه استان و شهرستانها بر اساس آییننامه اعلام شده از سوی دفتر مرکزی
ی) مسئولیت تشکیل انجمن اسلامی، شورای شهرستان، شورای استان و انتخاب اعضای مجمع مرکزی برابر آییننامه مصوب شورای مرکزی و پاسخگویی به دفتر مرکزی در قبال این مسئولیت
ک) بازدیدهای منظم و مستمر از اتحادیه شهرستانها و تشکیل جلسات فصلی با مسئولین و رابطین اتحادیه
ل) تلاش در جهت تعامل متقابل و سازنده با ادارات و سازمانهای استان جهت تسهیل امور تشکیلاتی به ویژه سازمان آموزش و پرورش
تبصره:قبول استعفاء یا عزل مسئول اتحادیه استان در حوزه اختیارات دبیر کل اتحادیه میباشد.
تبصره:قبول استعفاء یا عزل مسئولین شهرستانها و معاونین اتحادیه استان بر عهده مسئول اتحادیه استان با هماهنگی و تأیید دبیرکل میباشد.
تبصره:مسئول اتحادیه استان میتواند معاونین و مدیر اجرایی خود را جهت شرکت در جلسات برون تشکیلاتی به عنوان جانشین معرفی نماید.
ماده 8- دفتر مسئول اتحادیه استان و روابط عمومی
این دفتر به منظور انجام امور روابط عمومی و امور مربوط به دفتر مسئول اتحادیه استان تشکیل میگردد و تحت نظارت مسئول اتحادیه استان وظایف ذیل را انجام میدهد.
الف) تنظیم روابط درونی سازمانی و برون سازمانی برنامه جلسات، ملاقاتها
ب) تنظیم برنامه جلسات، ملاقاتها و بازدیدهای مسئول استان از انجمنهای اسلامی
ج) پاسخگویی به تماسها و ارتباطات الکترونیک (تلفن و اینترنت و ... ) دفتر مسئول استان
د) پیگیری امور رسانهای (تصویری، مکتوب، چند کاره) مربوط به روابط عمومی
ه) پیگیری امور مربوط به روابط عمومی انعکاس اخبار و گزارشهای منظم به دفتر مرکزی
ی) موارد عنداللزوم
ماده 9- مدیر اجرایی
مدیر اجرایی تحت نظارت مسئول اتحادیه استان وظایف ذیل را عهده دار است.
الف) انجام امور پشتیبانی اتحادیه
ب) پیگیری امور مالی و حسابداری
ج) پیگیری امور پرسنلی
د) حفظ و نگهداری و اموال اتحادیه
ه) ارائه گزارش به مسئول اتحادیه استان
ماده 10- معاون امور برادران
الف) تهیه و تدوین پیش نویس برنامه و بودجه سالانه امور برادران جهت ارائه به شورای معاونین
ب) تدوین تقویم اجرایی برنامهها و فعالیتها و پیگیری دقیق آن
ج) سازماندهی و حمایت از انجمنهای اسلامی مدارس پسرانه
د) پیشنهاد مسئولین و رابطین امور برادران مناطق و شهرستانها به مسئول استان جهت صدور ابلاغ
ه) نظارت و ارزیابی عملکرد امور برادران اتحادیهها و انجمنهای مدارس
و) انجام امور مطالعاتی و پژوهشی بر حسب نیاز با تأیید مرکز بررسیهای کاربردی دفتر مرکزی
ز) موارد عنداللزوم
ماده 11- معاون امور خواهران
الف) تهیه و تدوین پیش نویش برنامه و بودجه سالانه امور خواهران جهت ارائه به شورای معاونین
ب) تدوین تقویم اجرایی برنامهها و فعالیتها و پیگیری دقیق آن
ج) سازماندهی، ساماندهی، هدایت و حمایت از انجمنهای مدارس دخترانه
د) پیشنهاد مسئولین و رابطین امور خواهران مناطق و شهرستانها به مسئول استان جهت صدور ابلاغ
ه) نظارت و ارزیابی عملکرد امور خواهران اتحادیهها و انجمنهای مدارس
و) انجام امور مطالعاتی و پژوهشی بر حسب نیاز با تأیید مرکز بررسیهای کاربردی دفتر مرکزی
ز) موارد عنداللزوم
ماده 12- کارشناس برادر و خواهر
الف) سازماندهی و ساماندهی انجمنهای مدارس با مساعدت و همکاری مسئولین و رابطین اتحادیههای مناطق و شهرستانها
ب) پیگیری امور مربوط به انتخابات شوراهای دانشآموزی شهرستان و استان و تهیه گزارش
ج) فعالسازی شورای دانشآموزی اتحادیه استان
د) برنامهریزی و پیگیری امور مربوط به آموزش اعضای انجمنها و نیروهای اتحادیه بهویژه طرح خیمههای معرفت
ه) تدوین برنامههای فرهنگی – اجتماعی استان و ارائه راهبرد برای تدوین برنامههای مناطق و شهرستانها
و) سازماندهی و پیگیری امور مربوط به هیأتهای انصارالمهدی (عج)
ز) پیگیری طرح سرگذشت پژوهی شهدای دانشآموز
ح) برگزاری دورههای اردویی ویژه اعضاء با مشارکت و همیاری کارشناس سازماندهی – آموزش
ط) موارد عند اللزوم
تبصره:نحوه گروهبندی استانها در دستورالمعلهای مربوطه ابلاغ خواهد شد.
فصل چهارم: دفتر مرکزی اتحادیه
ماده 13- شورای مرکزی
شورای مرکزی عالیترین مرجع سیاستگذاری، برنامهریزی، نظارت و ارزیابی در اتحادیه است و متشکل از یک نفر منتخب و دو نفر کارشناس نماینده مقام معظم رهبری، نماینده وزیر آموزش و پرورش، دبیرکل اتحادیه و 4 نفر از منتخبین کنگره (که 2 نفر آنها از بین دانشآموزان انتخاب میشوند) میباشد.
ماده 14- وظایف و اختیارات شورای مرکزی
الف) سیاستگذاری، تعیین خط مشی و برنامهریزی فعالیتهای اتحادیه.
ب) تعیین دبیر شورا با آراء اکثریت مطلق اعضاء برای مدت یک سال.
ج) انتخاب دبیرکل اتحادیه و معرفی به نماینده مقام معظم رهبری جهت تأیید و تنفیذ حکم.
د) تصویب برنامه و بودجه سالانه، نمودار تشکیلاتی و شرح وظایف، آییننامهها، سازمان نیروی انسانی، جداول حقوقی و کلیه مقررات عمومی اتحادیه.
ه) نظارت بر حسن اجرای سیاستها، برنامهها، گزارشات مالی و سایر امور اتحادیهها، همچنین ارزیابی آنها و ارائه گزارش مستمر به نماینده مقام معظم رهبری.
و) اخذ گزارش دبیرکل اتحادیه در پایان هر فصل (در صورت صلاحدید شورا گزارش به صورت کتبی) و بررسی و اظهار نظر در مورد عملکرد سه ماهه و ارزیابی سالانه جهت احراز صلاحیتهای اجرایی و مدیریتی دبیرکل اتحادیه.
ز) تنظیم و ارائه پیشنهادهای مربوط به اصلاح اساسنامه به شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از تأیید نماینده مقام معظم رهبری.
ح) تهیه گزارش عملکرد یک دوره شورا جهت ارائه به کنگره.
ی) قبول استعفا و یا عزل هر یک از اعضای شورای مرکزی که با آراء اعضای کل شورا بدون حق رأی فرد مورد نظر و با تأیید نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه صورت میپذیرد.
ک) انتخاب نماینده و بازرس برای مؤسسات و مراکز اقماری.
ل) شورای مرکزی میتواند عنداللزوم بخشی از وظایف خود را به کمیتهها و افراد حقیقی و یا حقوقی واگذار نماید.
ماده 15- وظایف و اختیارات دبیر شورا
الف) تنظیم دستور جلسه و ابلاغ آن به همراه پیش نویسهای مربوطه.
ب) تشکیل و اداره جلسات بر اساس آییننامه شورا.
ج) تدوین و ابلاغ خلاصه صورت جلسه و مصوبات شورا به دبیر کل اتحادیه، اعضاء شورای مرکزی و نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه.
د) تقدیم سیاستهای مصوب، برنامه و بودجه سالانه، نمودار تشکیلاتی و شرح وظایف ارکان و تشکیلات ستادی مرکز، معرف منتخب شورا به عنوان دبیرکل اتحادیه به نماینده مقام معظم رهبری جهت تأیید و تنفیذ حکم توسط معظمله.
ه) هماهنگی در جهت اطلاع رسانی از عملکرد شورای مرکزی به اعضای مجمع مرکزی توسط دانشآموزان عضو شورای مرکزی.
و) انجام امور مربوط به نظارت و ارزیابی و تهیه و ارسال گزارش مستمر به نماینده مقام معظم رهبری.
ز) نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا، برنامهها، سیاستها و سایر امور اتحادیهها میتواند توسط دبیر به سایر اعضاء شورا ارجاع گردد.
ح) دعوت از مسئولین استانها، کارشناسان، معاونین و مدیران دفتر مرکزی جهت شرکت در جلسات شورا به عنوان میهمان عنداللزوم.
ط) نظارت بر امور مالی دبیرخانه شورا.
تبصره:مصوبات جلسات شورا در هر جلسه توسط منشی جلسه که با انتخاب اعضاء شورا صورت میگیرد یادداشت میگردد و به امضاء اعضاء میرسد.
تبصره:دبیر خانه شورا در تهیه پیش نویس صورت جلسه و مصوبات، تهیه پیش نویس و کارشناسی در خصوص دستور جلسات، اخذ جریمه تأخیر و غیبت اعضاء تدوین گزارشات و دیگر وظایف محوله به دبیر شورا یاری میدهد.
ماده 16- دبیر خانه شورا
دبیر خانه شورا توسط شورای مرکزی به منظور انجام وظایف ذیل تشکیل میگردد:
الف) رسیدگی به امور جلسات شورای مرکزی و امور مربوطه اعم از پیگیری تشکیل جلسات و تنظیم صورت جلسات و ابلاغ مصوبات
ب) پیگیری اجرای مصوبات شورا و ارائه گزارش فصلی به اعضای شورا
ج) گردآوری و نگهداری مقررات، قوانین و کلیه مصوبات و گزارشهای رسیده به شورا
د) انجام کلیه امور محوله از سوی دبیر شورا و ارائه گزارش فصلی به اعضای شورا
ه) جمعآوری و طبقهبندی مستندات و سوابق فعالیتهای اتحادیه
ماده 17- دبیرکل اتحادیه
دبیر کل اتحادیه که اجرای سیاستها و برنامههای شورای مرکزی را به عهده دارد از سوی شورای مرکزی با اکثریت آراء انتخاب و حکم وی توسط نماینده مقام معظم رهبری تنفیذ میشود.
ماده 18- وظایف و اختیارات دبیرکل اتحادیه
الف) اجرای سیاستها و برنامههای فرهنگی – تشکیلاتی – اداری و مالی مصوب شورای مرکزی
ب) انتصاب افرادی که به عنوان معاونین و مدیران دفتر مرکزی، مسئولین اتحادیه استانها و صدور احکام آنها، انتصاب مدیر عامل مؤسسات و مراکز اقماری پس از تصویب هیأت مدیره
ج) قبول استعفا یا عزل افراد ذکر شده در بند «ب»
د) ایجاد هماهنگی میان معاونتها و دفاتر تحت پوشش و هدایت مجموعه بر اساس اهداف و سیاستها
ه) سخنگوی رسمی اتحادیه و نماینده قانونی و تام الاختیار اتحادیه در چارچوب مصوبات شورای مرکزی جهت انجام امورات و تشریفات قانونی
و) مسئولیت برگزاری کنگره طبق آییننامه مصوب شورای مرکزی
ز) ارزیابی و ارزشیابی عملکرد اتحادیه و مسئولین استانها
تبصره:دبیر کل در مقابل شورای مرکزی پاسخگو میباشد.
ماده 19- دفتر دبیرکل
این دفتر وظیفه برنامهریزی و سازماندهی کلیه امور مربوط به حوزه کاری دبیرکل از قبیل: تشکیل جلسات و تهیه صورت جلسات، برقراری ملاقاتها و ارتباطات، پاسخگویی به تلفنها، مراجعان و پیگیریهای مربوط به حوزه کاری دبیرکل را به عهده دارد.
ماده 20- مدیریت ارتباطات و امور بین الملل
مدیریت ارتباطات و امور بین الملل زیر نظر دبیرکل اتحادیه وظایف ذیل را بر عهده دارد:
الف) اطلاع رسانی از طریق رسانهها، تهیه و ارسال خبرنامهها و جزوات گزارش عملکرد
ب) برقراری ارتباطات عمومی تشکیلات اتحادیه با پرسنل، جامعه و مخاطبان عام
ج) تجمیع سایتهای اطلاع رسانی در قالب پرتال اتحادیه و پیگیری عملیاتی آن
د) پیگیری ارتباط مستمر و هدفمند با دانشآموزان تشکلهای رسمی در کشورهای جهان بهویژه کشورهای اسلامی و شناسایی راهکارهای مناسب برای تأثیرگذاری در حرکتهای سیاسی، فرهنگی این دانشآموزان
ماده 21- مشاوران
دبیرکل اتحادیه میتواند با توجه به شرایط، نیازها و ضرورتها افرادی را به عنوان مشاور پس از تأمین بودجه مورد نیاز در شورای مرکزی بکار گیرد.
ماده 22- مرکز بررسیهای کاربردی
مرکز بررسیهای کاربردی به عنوان بازوی مشورتی شورای مرکزی زیر نظر دبیرکل اتحادیه وظایف زیر را عهدهدار است:
الف) مدیریت بر کلیه امور پژوهشی در حوزه مخاطب شناسی و شناخت شرایط روز جامعه
ب) تبیین مفاهیم کلیدی چشم انداز و بررسی مدلهای نو در ارائه، ایجاد و حصول فرایند تربیتی منطبق با اهداف برنامه سه ساله
ج) به روز رسانی نظامهای برنامهای اتحادیه در مواقف تعیین شده
د) نظارت، ارزیابی و اثر سنجی عملکرد کلیه حوزهها بر اساس رسالتهای تعیین شده در چشم انداز اتحادیه
ه) هدفمندسازی گزارشات در بدنه تشکیلات و ارائه آن به صورت مستمر به شورای مرکزی و دبیرکل
و) نظارت راهبردی در حوزه تأمین و تولید محتوا بر اساس اهداف و سیاستهای تعیین شده
ماده 23- معاونت آموزش و سازماندهی
این معاونت حمایت و هدایت کلیه طرحها، برنامهها و فعالیتهای آموزشی و سازماندهی مربوط به انجمنهای اسلامی مدارس و اتحادیه را به شرح ذیل بر عهده دارد.
الف) پیگیری برنامههای آموزشی و معرفتی مهارتی و تشکیلاتی برای اعضاء انجمن اسلامی از لایههای پایین به بالا با توجه به رویکرد نظام برنامهای آموزشی، تربیتی و محتوایی مانند خیمههای معرفت
ب) عضو گیری در کلیه لایههای تشکیلاتی با توجه به رویکردهای نظام برنامهای، ساختاری و تشکیلاتی
ج) سازماندهی شبکه تشکیلاتی با توجه به رویکرد نظام برنامهای
د) فعال سازی شبکه تشکیلاتی با توجه به رویکردهای نظامهای برنامهای
ه) سازماندهی و شناسایی کارشناسان جهت حضور در حوزههای ستادی با توجه به رویکردهای نظام برنامهای منابع انسانی
و) سازماندهی کارشناسان حوزه ستادی با توجه به رویکردهای نظام برنامهای منابع انسانی
ز) ارتقاء تحصیلی و آموزشهای تخصصی ویژه کارشناسان حوزه ستادی با توجه به رویکردهای نظام برنامهای منابع انسانی
ح) بهرهمندی از ظرفیتهای موسسه علمی آینده سازان جهت خدمت رسانی ویژه اعضاء
ط) پیگیری مطلوب وضعیت تحصیلی در هر لایه از تشکیلات
ی) ایجاد زمینه برای فعال سازی واحد علمی درسی در انجمن اسلامی مدرسه
ک) توانمند سازی مهارتی و تشکیلاتی در فارغ التحصیلان با توجه به نظام برنامهای آموزشی، تربیتی، محتوایی
ل) تقویت محتوایی ارتباطات مجازی بر اساس رویکرد نظام آموزشی هدایتی و محتوایی
م) شناسایی کارشناسان از بین فارغ التحصیلان با توجه به رویکرد نظام برنامهای منابع انسانی
ماده 24- معاونت فرهنگی و اجتماعی
این معاونت حمایت و هدایت کلیه طرحها، برنامهها و فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی مربوط به انجمنهای اسلامی مدارس و اتحادیه را به شرح ذیل بر عهده دارد.
الف) اجرای برنامه هیأت انصارالمهدی (عج) بر اساس رویکردهای نظام آموزشی تربیتی و محتوایی و ارتباطات و تبلیغات
ب) اجرای برنامههای مربوط به شهدای دانشآموز بر اساس رویکردهای نظام برنامهای آموزشی تربیتی و محتوایی و ارتباطات و تبلیغات
ج) طراحی محتوایی برنامههای جنبش (خطدهی محتوایی برنامههای جنبش) بر اساس نظام برنامهای آموزشی تربیتی و محتوایی
د) حمایت از برنامههای جریان ساز بر اساس رویکردهای نظام برنامهای ارتباطات و تبلیغات
ه) تقویت محتوایی ارتباطات مجازی بر اساس رویکردهای نظام برنامهای ارتباطات و تبلیغات
تبصره:نظر به اهمیت توجه به نیازها و ویژگیهای خواهران در برنامهریزیهای کلان اتحادیه، دبیرکل اتحادیه میبایست از میان کارشناسان مسئول و معاونتهای فرهنگی اجتماعی – آموزش و سازماندهی یک نفر خواهر را منصوب نماید.
ماده 25- مشاور دبیرکل و مدیر امور اجرایی
این مدیریت با انجام پیشبینیهای لازم برای تأمین و سازماندهی نیروی انسانی، ایجاد نظام مالی، برقراری انضباط اداری، مساعدت در جهت تأمین نیازها و امکانات لازم دفاتر اتحادیهها، زمینه لازم را برای فعالیت اتحادیه فراهم میسازد و وظایف ذیل را تحت نظارت دبیرکل اتحادیه انجام میدهد:
الف) ایجاد سیستم مالی، انجام امور مالی و برقراری نظم در ارتباطات مالی و ثبت اموال در دفتر مرکزی و دفاتر اتحادیه در سراسر کشور
ب) تمرکز بخشی به درآمدهای اتحادیه، پیگیری جذب منابع و اعتبارات از دستگاههای مربوطه و چگونگی توزیع آن بر اساس سر فصلهای مصوب شورا در برنامه و بودجه سالیانه با تأیید دبیرکل
ج) نظارت بر عملکرد مالی استانها و شهرستانها
د) تهیه طرحها، برنامهها و انجام اقدامات لازم در جهت تأمین و سازماندهی نیروی انسانی اتحادیه در سراسر کشور
ه) ایجاد انضباط و انجام امور خدماتی و تدارکاتی دفتر مرکزی
ز) تلاش در جهت تأمین مکانها و فضاهای مورد نیاز و امکانات لازم اتحادیهها در سراسر کشور
ح) ارتباط و هماهنگیهای لازم میان اتحادیهها در خصوص تمامی فعالیتهای اداری- مالی از طریق رسیدگی به مراجعات و دیدارهای حضوری، برنامهریزی و هماهنگی سفرها و بازدید اتحادیهها
ط) بررسی مسائل و مشکلات استانها و شهرستانها در خصوص مسائل مالی، نیروی انسانی، امور اداری و عمومی، امکانات و تجهیزات و مکانها و فضاهای لازم
ی) ارزیابی و ارزشیابی عملکرد اتحادیهها و مسئولین استانها در حوزه فعالیتهای اداری- مالی
ک) پیشبینی آموزشهای تخصصی و کاربردی برای پرسنل
ماده 26- مؤسسات و مراکز اقماری
این مؤسسات و مراکز بنا به ضرورت، تشکیل و پس از تصویب اساسنامه توسط شورای مرکزی به ثبت میرسد و از طریق هیأت مدیره کار خود را آغاز مینماید.
در این مؤسسات «شورای مرکزی» در حکم مجمع عمومی و «دبیرکل اتحادیه» به عنوان رییس هیأت مدیره خواهد بود.
نحوه انتخاب هیئت مدیره و سایر جزئیات در قالب اساسنامه و آیین نامههای لازم توسط شورای مرکزی به تصویب میرسد و پیگیری مسائل مربوط به مؤسسات و مراکز اقماری زیر نظر دبیرکل اتحادیه انجام خواهد شد.
به موجب بند 1 از ماده 4 اساسنامه اتحادیه این آیین نامه در چهار فصل و 26 ماده و 11 تبصره در جلسه 490 به تصویب رسید.
نمودار تشکیلاتی اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان
اهداف انجمن اسلامی:از حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری
ایفای نقش در تحقق رسالت ایران اسلامی در آخر الزمان
آن رسالتی که به ایران اسلامی سپرده شده است، آزاد سازی نیروهای متراکم همة بشریت است در مسیر تعالی انسانی، برای رسیدن به آن روز موعود و آن حقیقت آرمانی. این رسالت بزرگی است که به ایرانیان سپرده شده است. تأکید پیامبر اکرم به «رِجالٌ مِن فارس» و اینکه گاهی به سلمان اشاره میکردند و بعد از این چندبار پیغمبر اکرم آه میکشیدند و اشتیاق خود را به یارانی در آخر الزمان ابراز میکردند. دیگران میپرسیدند
: یا رسول الله، اینها چه کسانی هستند؟ حضرت اشاره میکردند به سلمان، میگفتند از همشهریهای (بررسی شود) سلمان هستند. آنها ایرانی هستند من مشتاق دیدارشان هستم. حقیقتاً من و شما باید به خودمان تبریک بگوییم. زندگی در دورانی که قطعة موعود از تاریخ اسلام و ایران، بلکه از تاریخ جهان است. این قطعه که در آن زندگی میکنیم و اینکه ما ایرانی هستیم، برای ما افتخار خیلی بزرگی است. ایرانی که در مهد درخشش تمدن اسلامی زندگی میکند و این روزهای سرنوشتساز را دارد پشت سر میگذارد، ایران آزاد و مستقل که گامهای بلند خود را به سرعت به سوی نقطة اوج دارد برمیدارد و البته روزهای سخت، حساس، سرنوشتساز و تعیین کنندهای در پیش دارد. نوع حضور ما و نقش ما در پیشبرد این رسالت بزرگ کاملاً مؤثر است. ما آن قوم موعود هستیم. همانها که پیامبر اکرم وعدة آمدن آنها را داد و دانشآموزان امروز ما إنشاءالله میخواهند همان رجال باشند، همان شخصیتهای بلندنظر، بلندپرواز و بلندهمتی که پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ قبل از آمدن آنها به وجودشان مباهات کرده است. دانشآموزان عزیز امروز ما این را راحتتر میتوانند ادعا کنند. چرا که پدران آنها و نسل پیشین آنها کسانی هستند که بر سر این کار بزرگ، جان خود را به میدان بردند و کاری کردند کارستان؛ شهیدان سرافراز و سرداران عالیقدر که از این سرزمین برخاستند و نام اسلام را بر سر زبانها انداختند، آن هم با فهم ویژة ایرانی که اسلامِ آن، اسلامِ حقیقیِ ولایی است؛ همان اسلام ناب. فهم ایرانی از اول، اسلامِ ناب را دریافت کرده است. ما با تکیه بر آن ذوق و استعداد ـ که امتیازی الهی است ـ ، با تکیه بر آن پیشینه، با تکیه بر این قطعة سرنوشتساز از تاریخ کشورمان که سرنوشت بشریت را دارد متحول میکند، با تکیه بر سرمایة بزرگ شهدای عظیم الشأنمان، با تکیه بر همت این نسل، به فضل الهی میرویم تا آن روزهای بزرگ را مشاهده کنیم؛ إنشاءالله.
فلسفة وجودی انجمن اسلامی
فلسفه وجودی انجمن اسلامی همان شکلگیری یک پایگاه فرهنگی و یک امکان برای خودشناسی و خودسازی است.
مهمترین رسالت انجمن اسلامی؛ ترویج فرهنگ مهدویت
من احساس می کنم مهمترین وظیفه ای که الان به عهده ماست، عبارتست از اینکه باید با شیوه های مناسب، مساله توجه به امام عصر(عج) را ترویج کنیم. اصلا به نظر من، مهمترین و کلیدی ترین و اصلی ترین رسالت انجمنهای اسلامی، توجه به آستان قدس مهدوی(عج) است. به همین دلیل و برای اینکه این قضیه یک ساز و کار مناسبی پیدا کند، هیات انصارالمهدی(عج) را تشکیل دادیم. توقع هم این است که این هیات، هم یک رویکرد معرفتی نسبت به حضرت و مساله مهدویت داشته باشد، هم یک توسل به آستان قدس مهدوی(عج) در آن اتفاق بیفتد و هم توجه ویژه ای به مساله ولایت فقیه داشته باشد.
سهیم بودن در مقاطع حساس انقلاب؛ رسالت تشکیلات
جزو رسالتهای ذاتی یک نهاد انقلابی مثل اتحادیه این است که در مقاطع حساس انقلاب، سهم داشته باشد. مثلاً در جریان انتخابات، هم در شور دادن به انتخابات و هم در بصیرتآفرینیِ در درون قشر دانشآموزی فعال باشد، چشم اینها را باز کند و اینها را متوجه اهمیت کارشان بنماید. الآن توقعات بیشتر است که این تشکیلات واقعاً نقش داشته باشد.
انجمن اسلامی اجتماع دانش آموزان تشنۀ بصیرت و معرفت
یکی از علل اصلی شکلگیری این انجمنهای اسلامی در مدارس این بود که هستههای مقاومت فکری شکل بگیرد. یعنی انجمن های اسلامی در واقع یک جمعی هستند از دانشآموزان تشنة معارف الهی و ایدئولوژی اسلامی و جهانبینی اسلامی؛ آنهایی که میخواهند بفهمند، میخواهند بدانند، میخواهند چشمشان به روی حقیقت باز بشود، آنهایی که دوست دارند هم خودشان بفهمند و هم به دیگران بفهانند.
طرح ریزی دفاع در سطح گسترده در مقابله تهاجم دشمن؛ رسالت تشکیلات
آقا تعبیر بسیار زیبایی برای انجمنهای اسلامی به عنوان «سنگر فرهنگی» داشتند. این سنگرها میخواهند از بهداشت فکری و فرهنگی مدرسه دفاع کنند. یک شأن سنگر، دفاع است. این خیلِ عظیم بچهها که در مدارس مشغول تحصیل هستند، به طور جدی در معرض انواع و اقسام تیرهای زهرآلودی هستند که آنها را نشانه گرفته است. حضرت امیر - علیه السلام - در تعبیر زیبایی دربارة نوجوانان میفرمایند که طبع جوانی و نوجوانی به خاطر گنجینهها و سرمایههایی که در آن هست، مورد طمع قرار میگیرد و سیلِ تیرهای زهرآگین هستی و آفات مختلف متوجه او هستند. این آفات و خطرها از یک جهت به خاطر آن گنجینة ارزشمندی است که در نوجوان است و از طرف دیگر به خاطر آن سازمان ضعیف دفاعی اوست که به دلیل نو بودن و پرطراوت بودن، آسیبپذیرتر است. این آسیب پذیری، آن کسانی را که نیات شیطانی دارند، وسوسه میکند که عملیات خود را بیشتر روی این نقطه متمرکز کنند. در چنین وضعی رسالت انجمنهای اسلامی این نیست که فقط چند نفر از بچههایی را که عضو شدهاند، حفظ کنند. این کاری است که به طور طبیعی اتفاق میافتد، بلکه کار اصلی آنها این است که آن دفاع فکری و اخلاقی را در سطح بسیار وسیعتری طرحریزی کند، نه فقط برای اعضا، بلکه برای کل بچههای آن مدرسه. رسالت این سنگر این است که در دفاع از این عرصة پرمساله و پرچالش حضور پیدا کند و این بسیار ارزشمند است. این نگاه، یک نگاه محدود درونتشکیلاتی بسته نیست. این نیست که چند نفر جمع شوند و برنامههای داخلی برای خود داشته باشند، بلکه اینها پرچمدار یک رسالت بزرگی هستند و تا آنجایی که شعاع نفوذ آنهاست باید تأثیر بگذارند، عقاید خود را ترویج کنند و از آرمانهای خود دفاع کنند و برای نوجوانانِ هم سن و سال خود که در معرض این آسیبها هستند، یک پوشش دفاعی ترتیب داده و آنها را برای مقاومت آماده سازند.
ایجاد صیانت فکری و اخلاقی در دانش آموزان رسالت انجمن اسلامی
این زمان یک زمان ویژهای است و مرزها در جنگ فرهنگی به سرعت در حال از بین رفتن است به طوری که اصلاً مرزی باقی نمانده است. در چنین شرایطی نیاز داریم تا جایی که امکان دارد کار صیانت فکری- اخلاقی در بچههای عزیز انجام شود. این هم مبتنی بر خودآگاهی و بصیرت آنهاست. اگر چشمشان بر روی استعدادهای خود و مخاطراتی که اطرافشان هست، باز شود و یک پوششهای نابی را برای خود انتخاب کنند، عملاً مصون میمانند. انجمنهای ما در واقع چنین رسالتی را در مدرسهها برعهده دارند و این تعبیرِ « سنگر فرهنگی» به همین معنی است. شیرین ترین خاطرات هم بعدها برای شما همین فرصتهایی است که در این سنین در ارتباط با یک چنین کارهای ارزشمندی سپری کردهاید. دوستان ما الآن همه همینطور میگویند که شیرینترین خاطراتشان مربوط به فرصتهایی است که در همان حرکات داوطلبانه و با عشق وارد شده بودند، وقت و فکر گذاشتند و ابتکار و خلاقیت داشتند و به نتایجی هم رسیدند. امیدوارم شما هم در همة زمینهها موفق باشید. در این راستا باید خیلی بلندنظر و بلند همت باشید و سعی کنید خود را تربیت کنید. آدمهایی با روحیات قوی که نظرهای بلندی دارند و چشمشان به قلهها دوخته شده است، می توانند در این مسیر حرکت کنند و پیش بروند.
حرکت سازماندهی شده برای مقابله با گفتمان غیر دینی در حال ترویج
من خدمت رهبر معظم انقلاب عرض کرده ام که الان در سطح جامعه دانش آموزی، فضای تربیتی که ترویج می شود یک گفتمان غیردینی و غیر انقلابی است و یا دینیِ سکولار است و در ادبیات جدید که بحثهای دینی مطرح می شود، کاری به فضای انقلابی و حرکتهای جهادی ندارند. لذا ما باید جانانه وارد این عرصه شویم. من فکر می کنم که تشکیلات ما برای ورود به این عرصه، اصلا ابهام رویکردی ندارد، البته مختصات حرکت، شیوه های کار و عملیاتی کردن و برنامه ای کردن کار، جای صحبت دارد. بنابراین تشکیلات باید آماده و جدی وارد صحنه شود زیرا خلأهای زیادی برای حضور و اقدام تاثیرگذار داریم. البته باید متناسب با این نگاه به سوی تحول انسانی مجموعه و توانمندسازی آن هم گام برداریم. آن چیزی هم که اولویت دارد، عملیاتی کردن بسترهای گوناگون این حرکت است و باید این نگاه و برداشت منتقل شود که مرکزیت تشکیلات بسیج شده و با هماهنگی نظری، مبنایی و سبکی وارد میدان گردیده است. ما باید دنبال این باشیم که ضرب آهنگ تربیت دینی و انقلابی را در کشور افزایش دهیم و این یک رسالت جدی برای تشکیلات است.
تربیت دینی و انقلابی دانش آموزان رسالت تشکیلات
هدف انجمن اسلامی، تربیت دینی و انقلابی دانش آموزان است. یعنی هر کس بگوید آقا شما کارتان چیست؟ می گوییم کار ما تربیت دینی و انقلابی است. طبع این کار هم فراتر از بازیهای سیاسی است، الان ذائقۀ جامعۀ ما از بازیهای سیاسی اشباع شده است و خیلی ها دوست دارند یک مرکز امینی باشد که بدانند از آنها به نفع این کاندیدا و آن حزب، استفاده سیاسی نمی شود. ما باید بتوانیم زمینه ای فراهم کنیم که همگان تشکیلات ما را به عنوان یک مجموعۀ پیرو ولایت و دارای نگاه تربیتی بشناسند که می خواهد دانش آموزان را به تربیت صحیح دینی و انقلابی برساند. در این مسیر هم نباید از ملامت ملامتگران ترسید، ممکن است بعضیها بگویند که اینها هنوز دارند در سال 57 سیر می کنند، یا اینکه الان چه وقت این حرفهاست و از این حرفهایی که این روزها در گوشه و کنار می زنند. ما باید توکلمان به خدای متعال باشد و توجهمان به وظیفه ای که برعهده داریم و کارمان را با جدیت انجام دهیم؛ این بهترین و مهمترین کاری است که یک انسان مؤمن، مسلمان و انقلابی در این شرایط می تواند انجام دهد.
کشف و پرورش آینده سازان انقلاب رسالت تشکیلات
همانطور که دوستان عزیز مستحضر هستند، اتحادیه به دلیل رویکرد جدیدی که به مسائل دانش آموزی و افقهای آن دارد، وارد مرحلۀ جدیدی از حیات خودش شده است. این تشکیلات که دو دهه از عمرش می گذرد، امیدوار است که بتواند در این دهۀ سوم - که دهۀ پرچالشی هم هست- آن کاری را که در حوزۀ فرهنگ انقلاب اسلامی و حوزۀ دانش آموزی، روی زمین مانده است انجام دهد. ما نمی خواهیم مثل برخی مجموعه ها، یک حضور کمرنگ و کم تاثیر در جامعه داشته باشیم و یا کارهای موازی با دیگر نهادها انجام دهیم. این تشکیلات با توجه به ظرفیتهای خوبی که از آن برخوردار است و بنیه و ریشۀ خوبی که بحمدالله دارد و نیز این امتیاز که می تواند خود را دائما با دیدگاههای جزیی و کلی ولی امر همراه نماید، می خواهد آینده سازان این انقلاب را از این آشفته بازار فرهنگی - مخصوصا در محیط دانش آموزی- کشف نموده و آنها را برای بر عهده گرفتن مسئولیتهای آیندۀ جامعه آماده نماید تا بعد از پشت سر گذاشتن دوران مدرسه بتوانند به عنوان آدمهای مؤثر و خوش انگیزه، وارد میدان شوند و به بهترین شکل، آرمانهای انقلاب را ادامه دهند.
آماده کردن بچه ها برای خدمت به انقلاب رسالت تشکیلات
ماموریت ما این است که ان شاء الله بتوانیم بچه های زبده تر را پوشش دهیم و از این طریق در هر مدرسه ای پایگاهی ساخته شود که در آنجا اندیشه ها، ارزشها و آرمانهای انقلاب ترویج شده و در مواقع لزوم از آنها دفاع گردد. یعنی حقیقتا بتواند نقش سنگر فرهنگی را ایفا نماید. من فکر می کنم که تشکیلات ما در شرایط خطیر کنونی برای انقلاب اسلامی، یک فرصت ارزشمند به حساب می آید و اگر ما بتوانیم به خوبی در این زمینه سرمایه گذاری کنیم، بهره های فراوانی خواهیم داشت. به دلیل اینکه خروجی مدرسه، خیلی سریع به دانشگاهها و جامعه می رسد، اگر دانش آموزان در مدرسه آمادگی مناسبی را کسب کنند، بعدها برای خدمت به انقلاب از ظرفیت بالاتری بهره مند خواهند بود، چنانکه در سالهای قبل و به خصوص در سالهای اول انقلاب همینگونه بود و اکثر افرادی که در بخشهای مختلف کشور به مردم خدمت می کردند، از اعضای همین حرکت الهی در مدرسه ها بودند.
بیدارگری در محیط مدرسه با ایفای نقش الگویی
یکی از مهمترین توقعهای ما از انجمنهای اسلامی، انجام رسالت بزرگ بیدارگری در محیط مدرسه ها است. در واقع آنها باید در این محیط با استفاده از ادب اسلامی و نیز با استفاده از انواع و اقسام هنرها، این نقش خودشان را به بهترین شکل ایفا کنند. این کار، کار آسانی نیست و همت بلندی می خواهد، ولی با تدبیر درست، کاملا قابل انجام است. توقع دیگر ما هم این است که انجمنهای اسلامی به هم پیوسته باشند. اصلا امتیازی که این مجموعه دارد این است که انجمنهای اسلامی در دبیرستانهای گوناگون با هم آشنا باشند، با هم مرتبط باشند، همکاری کنند، همفکری کنند و جلسات گوناگونی با هم داشته باشند. خلاصه اینکه باید به صورت یک شبکه عمل کنیم و از همین طریق و با دقت، توطئه های دشمن را رهگیری نماییم، به مسائل روز توجه کنیم و اهتمام بورزیم. انجمنهای اسلامی وقتی می توانند این کار بزرگ را به خوبی انجام دهند که بتوانند نقش الگویی خود را در مدارس حفظ کنند. یعنی درسخوان ترین بچه ها، با ادب ترین بچه ها، مؤمن ترین بچه ها و شجاعترین و غیورترین بچه ها در انجمنهای اسلامی مدارس، دور هم جمع شوند، و اگر این اتفاق بیفتد، ما قطعا موفق می شویم. (
تربیت دینی- انقلابی؛ هدف تشکیلات
این تشکیلات الهی، به انوار بیش از بیست هزار شهید دانشآموز عضو اتحادیه انجمن های اسلامی دانشآموزان، نورانی است. در این تشکیلات انگیزه سیاسی نیست، کسی نمیخواهد از این بچههایی که با انگیزههای پاک جمع میشوند استفاده ابزاری بکند، چنانکه در خیلی از گروهها این انگیزه وجود دارد که از این تجمعات بخواهند در عرصۀ سیاسی استفاده کنند. هدف ما به فضل الهی در این تشکیلات فقط تربیت اخلاقی، علمی و انقلابی و در یک کلمه تربیت دینی و انقلابی بچههایمان است. ما می خواهیم بچهها خودشان رشد کنند و به مدد الهی به سعادت برسند، یک نوری باشند که اطراف خود را هم روشن کنند. این هدف این تشکیلات است، ما به دنبال این هستیم که این مجموعه إنشاءالله احیا شود. آقا این را از ما خواستند؛ تشکیلات زنده شود، با طراوت شود، به روز شود، منتها برای رسیدن به این مقصد کار زیادی داریم، در این راه عقب افتادهایم، تا به آن مقصد بخواهیم برسیم، راه زیادی در پیش داریم. اگر شما کمک نکنید به این زودیها نمیرسیم.
وظایف انجمن های اسلامی مدارس
هدف اصلی عبارتست از اینکه زمینهای فراهم شود برای آنکه دانشآموزانی که خودشان دوست دارند فعالیتهای ویژهای از نظر اخلاقی، معرفتی، انقلابی و علمی انجام دهند، گرد هم جمع شوند و فکرشان را روی هم بگذارند، از تجربة عزیزانی که در این عرصهها موفق بودند، از مربیان، از معلمان و از مدیران استفاده کنند و فرصتی را برای خودسازی همهجانبۀ خودشان فراهم کنند. سِرّ اصلی شکلگیری انجمنهای اسلامی این است. لذا ما در انجمنهای اسلامی این توقع را نداریم که یک عدهای بالا بنشینند، برنامهریزی کنند، طراحی کنند، طرح و برنامهها را دستورالعملی ارسال کنند و بچهها هم این پایین بنشینند و فرضاً عمل کنند. این دیگر انجمن اسلامی نیست. این روش، روش مورد قبولی نیست و ما هم اینگونه اقدام نخواهیم کرد. ما فقط موانع را برطرف میکنیم، زمینهها را فراهم میکنیم، حمایتهای لازم فکری، نرمافزاری و سختافزاری را تا آن جایی که بتوانیم انجام خواهیم داد، ولی انجمن اسلامی وابسته به همت خود بچهها است. یعنی واقعاً در دبیرستانها، آن چند نفری که به عنوان هیات مرکزی ـ مخصوصاً از بین بچههای انجمن ـ انتخاب میشوند، کسانی که عضو شدهاند، همة اینها باید واقعاً پای کار بیایند، وقت بگذارند، وقتهای حساب شده و برنامهریزی شده ـ نه بیرویه ـ بگذارند، با هم فکر کنند، فرصتهای مطالعاتی تازهای را برای خودشان ببینند، متناسب با شرایط مدرسهشان برنامهریزی کنند، سایر بچههای انجمن را به میدان بیاورند و هیاتهای انصارالمهدی را تشکیل دهند، از نظر معنوی بیشتر خودشان را تغذیه کنند، فضای مدرسهشان را به معنویت آراسته کنند، آن خیمههای معرفت را پیگیری کنند، و مخصوصا هستههای مطالعات ایدئولوژیک راه بیاندازند که فوقالعاده به آن نیازمندیم. عزیزان ما باید از کتابهای پر ارزش استاد شهید مطهری ـ رضوان الله تعالی علیه ـ از بخشهایی از آن که قابل استفاده در مقطع دبیرستان و متوسطه است، استفاده کنند. برای فعالیتهای انقلابی در سطح مدرسهشان برنامهریزی کنند. مناسبتهای انقلاب و تاریخ انقلاب را هم خودشان خوب مطالعه کنند، هم به بچههای هم سن و سال خودشان معرفی کنند. بچهها را نسبت به توطئههای استکبار جهانی، نسبت به تهاجم فرهنگی بیدار کنند. انجمن اسلامی یعنی این و واقعاً معنای دیگری ندارد. یعنی ما یک اداره نیستیم؛ یک مجموعهای که کسانی مسئولند، نشستند برنامهریزی کنند، کارهایی انجام دهند، بفرستند در مدرسه، یا در شهرستانها تا پیگیری شود، نه. در تشکیلات ما هماهنگسازی در هستة مرکزی تشکیلات اتفاق میافتد، نظارت و طراحیهای کلی انجام میگیرد، ولی کار اصلی به عهدة خود بچههای عزیز ما است.
زبده شناسی و زبده پروری ماموریت تشکیلات
در مورد انجمنهای اسلامی در رویکرد جدید، لازم است این نکته به خاطر سپرده شود که ما انجمنهای اسلامی را برای رقابت با سایر تشکلها فعال نمی کنیم و این اصلا برنامه ما نیست که رقیبی برای مثلا بسیج یا شورا و... درست کنیم. بلکه ما برنامه هایی می خواهیم که با ماموریتمان تطبیق بکند و آن هم عبارتست از زبده شناسی و زبده پروری، یا به عبارت دیگر کشف چهره های زبده، فراهم کردن میدان برای آنها و تربیت آنها. اگر ما موفق به این کار بشویم و بتوانیم بچه ها را از نظر فکری رشد بدهیم و تواناییهای خاص آنان را تقویت کنیم، اصلا تشکلهای دیگر احساس رقابت نخواهند کرد و خودشان در میدان کاری ما قرار خواهند گرفت و زیر چتر ما خواهند آمد. در این راستا هم نیازمندیم که اعضای مجموعه ما، افرادی صمیمی، خوش اخلاق، خوش برخورد، پرجاذبه و البته قوی و خوش فکر باشند تا بتوانند کار را به بهترین نحو، پیش ببرند.
گام اول فعال کردن اعضای انجمن اسلامی
برای موفقیت بیشتر در کار، باید ابتدا مشخص کنیم که نگاه ما عام است یا خاص، درون تشکیلاتی است یا برون تشکیلاتی. چیزی که مشخص است این است که برای ایجاد یک تحول در مجموعه، ما نمی توانیم جدای از ظرفیتهای تشکیلات عمل کنیم. این یک واقعیت است و با توجه به آن و در نظر گرفتن مولفه های موجود در تشکیلات ما، نظر من این است که اگر چه همانطور که از اسم جنبش بر می آید، کار ما عام است و مخاطبان ما عموم دانش آموزان هستند، اما در حقیقت ما دنبال فعال کردن بچه های خودمان هستیم، می خواهیم اینها را راه بیندازیم، می خواهیم اینها به سطحی برسند که توزیع کنندۀ تفکر مورد نظر اتحادیه در بین دانش آموزان باشند، اگر به اینجا برسیم در واقع مقدمه ای برای آن کار بزرگ فراهم شده و اصلا این یک پیش نیاز اجتناب ناپذیر است، چرا که اگر به این نقطۀ اول نرسیم، اصلا نمی توانیم صحبتی از آن نقطۀ دوم داشته باشیم.
حرکت سریع در جهت تحقق اهداف تشکیلات
باید مرزها در مجموعه تشکیلات بر اساس اتحاد و انسجام و نحوه ارتباط و فرآیند عمل تعریف شود. این اتفاق اگر به امید خدا بیفتد، ما به فضل الهی آن اهتزاز تشکیلاتی را خواهیم داشت. واقعا امروز که من بیشتر مُشرفم و باخبرم از آنچه در مباحث فرهنگی در کشور می گذرد، دعا می کنم آرزویی را که ما در مورد اتحادیه داریم، هرچه زودتر محقق بشود. یک جاهایی واقعا باید سرعت داد، یک جاهایی تشکیلات ما معطل تعارفات مانده است، یک استان معطل یک آقاست یک بخشنامه و... . هنوز معطلیم. باید سریعتر تصمیم بگیریم. برای اتحادیه خیلی جای کار وجود دارد تا بتواند به خوبی ظرفیت تشکیلاتی اش را به لحاظ نرم افزاری، فکری و کارشناسی تقویت کند. در سازمان ملی جوانان گاهی به مناسبت بحثهایی که مطرح می شود ما احساس می کنیم جای مجموعه هایی از قبیل اتحادیه خالی است که ما با امنیت خاطر کار را بسپاریم تا جوانها انجام بدهند. به هر حال باید خیلی قدر بدانیم و این را تسریع کنیم. بعضی از این حواشی و تعارفات و معطلی هایی را که داریم را هم باید کنار بگذاریم.
لزوم از بین رفتن نقاط ابهام
من معتقدم در حوزه های مرکزی هیچ ابهامی برای کار نباید وجود داشته باشد. البته باب نظریه پردازی و تئوری پردازی باز است. جلسات کارشناسی با حضور اساتید فن در حوزه ها و سطوح مختلف می تواند تشکیل شود و پیرامون اصل و فرع این مساله می توانند صحبت کنند. آنجا جای اختلاف آراء و نظرات و... است. اما در میدان عمل و آنجایی که تشکیلات می خواهد وارد میدان شده و با مخاطبان خود درگیر شود، جایی نیست که این اختلاف دیدگاهها را تحمل کنیم. اگر احساس می کنید در ارتباط با اصل رویکردهای اتحادیه و نوع نگاه آن و نیز راهبردها و شعارهایی که انتخاب کرده است، سوالات و نکاتی وجود دارد، حتما مطرح کنید و بنده هم در این زمینه پاسخگو خواهم بود.
لزوم سرعت بخشیدن به انجام ماموریتها
در شرایطی که انتظارات از اتحادیه بالا رفته و رهبری نظام روی اتحادیه به طور خاص حساب باز کرده اند و برای آن جایگاهی قائل شده اند، ما نمی توانیم معطل شویم. احساس می کنیم که وظایفی وسط میدان تعلیم و تربیت روی زمین است و ما به عنوان گروههایی که اسیر بروکراسی مرسوم نیستیم، در این شرایط می توانیم منویات رهبری را به صورت غیرکلاسیک پیش ببریم. اگر ما هم بخواهیم اسیر حرکتهای کلاسیک شویم، فلسفه وجودیمان از بین می رود و این سوالی است که در سالهای اخیر در مورد اتحادیه مطرح می شود که حضور و جایگاه شما در افکار عمومی دانش آموزی و ساماندهی این افکار و مدیریت آن و نیز تاثیرگذاری در بدنه آموزش و پرورش به عنوان یک تشکل دانش آموزی، کجاست؟
صفحهٔ «آشنایی و ارتباط با اتحادیه» را نیز مطالعه فرمایید.
صفحۀ «اهداف ما» را نیز مشاهده بفرمایید...