» کادرسازی برای نظام ولایی و مقام عظمای ولایت
» پاسداری از ارزشهای دینی، انقلابی و ملی
» زبده و نخبهیابی و زبده و نخبهپروری
» تربیت مدیران متعهد و محکم ایران اسلامی
» بصیرتآفرینی در میان دانشآموزان
» اسلامی کردن خود (اعضا)
» اسلامی کردن محیطی که انجمنها در آن قرار دارند (مدارس و قرارگاه ها)
» تربیت رزمندگان جنگ نرم
» جذب و تربیت ناجیان غریق شبیخون فرهنگی
» پرورش و تربیت نیروهای مؤمن، انقلابی، متعهد، خلاق و کارآمد
» تقویت اعتقادی و معرفتی
» پرچمداری جنبش دانشآموزی
» ایجاد تشکل صنفی دانشآموزی جهت ارتباط با مسئولین و بهبود نظام آموزشی کشور
» ایجاد سنگرهای فکری - فرهنگی در مدارس کشور
» تدارک کانونی برای فعالیتها و مبارزات دانشآموزی
» بهوجود آوردن مرکز سهمخواهی و مشارکت دانشآموزان نسل چهارم انقلاب دربارۀ آرمانهای انقلاب
» خنثیسازی توطئههای دشمن در جبههٔ فرهنگی و جنگ نرم
» تقویت معنوی، سیاسی و اخلاقی اعضاء
» پیادهسازی تربیت علوی و فاطمی
» پیروی از فرامین رهبری و حرکت تحت رهنمودهای ایشان
» توانمندسازی در مدیریت زمان، تدوین رسانه، نامهنگاری، مسئولیتپذیری، مدیریت بحران و...
» خودسازی و دگرسازی
» نیروسازی و جریانسازی در فضای دانشآموزی
» تحقق تحصیل، تهذیب و ورزش و پرداختن به هنر در میان دانشآموزان
» تعلیم، تربیت و پرورش کارگزاران و شهروندان شایستهٔ عصر ظهور حضرت صاحب الزّمان، امام حجت بن الحسن (عج)
» تربیت شایستهٔ مهدوی
اهداف انجمن اسلامی: از: نمایندگی معزز ولی فقیه در اتحادیه
ایفای نقش در تحقق رسالت ایران اسلامی در آخر الزمان
آن رسالتی که به ایران اسلامی سپرده شده است، آزاد سازی نیروهای متراکم همة بشریت است در مسیر تعالی انسانی، برای رسیدن به آن روز موعود و آن حقیقت آرمانی. این رسالت بزرگی است که به ایرانیان سپرده شده است. تأکید پیامبر اکرم به «رِجالٌ مِن فارس» و اینکه گاهی به سلمان اشاره میکردند و بعد از این چندبار پیغمبر اکرم آه میکشیدند و اشتیاق خود را به یارانی در آخر الزمان ابراز میکردند. دیگران میپرسیدند
: یا رسول الله، اینها چه کسانی هستند؟ حضرت اشاره میکردند به سلمان، میگفتند از همشهریهای سلمان هستند. آنها ایرانی هستند من مشتاق دیدارشان هستم. حقیقتاً من و شما باید به خودمان تبریک بگوییم. زندگی در دورانی که قطعة موعود از تاریخ اسلام و ایران، بلکه از تاریخ جهان است. این قطعه که در آن زندگی میکنیم و اینکه ما ایرانی هستیم، برای ما افتخار خیلی بزرگی است. ایرانی که در مهد درخشش تمدن اسلامی زندگی میکند و این روزهای سرنوشتساز را دارد پشت سر میگذارد، ایران آزاد و مستقل که گامهای بلند خود را به سرعت به سوی نقطة اوج دارد برمیدارد و البته روزهای سخت، حساس، سرنوشتساز و تعیین کنندهای در پیش دارد. نوع حضور ما و نقش ما در پیشبرد این رسالت بزرگ کاملاً مؤثر است. ما آن قوم موعود هستیم. همانها که پیامبر اکرم وعدة آمدن آنها را داد و دانشآموزان امروز ما إنشاءالله میخواهند همان رجال باشند، همان شخصیتهای بلندنظر، بلندپرواز و بلندهمتی که پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله و سلّم ـ قبل از آمدن آنها به وجودشان مباهات کرده است. دانشآموزان عزیز امروز ما این را راحتتر میتوانند ادعا کنند. چرا که پدران آنها و نسل پیشین آنها کسانی هستند که بر سر این کار بزرگ، جان خود را به میدان بردند و کاری کردند کارستان؛ شهیدان سرافراز و سرداران عالیقدر که از این سرزمین برخاستند و نام اسلام را بر سر زبانها انداختند، آن هم با فهم ویژة ایرانی که اسلامِ آن، اسلامِ حقیقیِ ولایی است؛ همان اسلام ناب. فهم ایرانی از اول، اسلامِ ناب را دریافت کرده است. ما با تکیه بر آن ذوق و استعداد ـ که امتیازی الهی است ـ ، با تکیه بر آن پیشینه، با تکیه بر این قطعة سرنوشتساز از تاریخ کشورمان که سرنوشت بشریت را دارد متحول میکند، با تکیه بر سرمایة بزرگ شهدای عظیم الشأنمان، با تکیه بر همت این نسل، به فضل الهی میرویم تا آن روزهای بزرگ را مشاهده کنیم؛ إنشاءالله.
فلسفة وجودی انجمن اسلامی
فلسفه وجودی انجمن اسلامی همان شکلگیری یک پایگاه فرهنگی و یک امکان برای خودشناسی و خودسازی است.
مهمترین رسالت انجمن اسلامی؛ ترویج فرهنگ مهدویت
من احساس می کنم مهمترین وظیفه ای که الان به عهده ماست، عبارتست از اینکه باید با شیوه های مناسب، مساله توجه به امام عصر(عج) را ترویج کنیم. اصلا به نظر من، مهمترین و کلیدی ترین و اصلی ترین رسالت انجمنهای اسلامی، توجه به آستان قدس مهدوی(عج) است. به همین دلیل و برای اینکه این قضیه یک ساز و کار مناسبی پیدا کند، هیات انصارالمهدی(عج) را تشکیل دادیم. توقع هم این است که این هیات، هم یک رویکرد معرفتی نسبت به حضرت و مساله مهدویت داشته باشد، هم یک توسل به آستان قدس مهدوی(عج) در آن اتفاق بیفتد و هم توجه ویژه ای به مساله ولایت فقیه داشته باشد.
سهیم بودن در مقاطع حساس انقلاب؛ رسالت تشکیلات
جزو رسالتهای ذاتی یک نهاد انقلابی مثل اتحادیه این است که در مقاطع حساس انقلاب، سهم داشته باشد. مثلاً در جریان انتخابات، هم در شور دادن به انتخابات و هم در بصیرتآفرینیِ در درون قشر دانشآموزی فعال باشد، چشم اینها را باز کند و اینها را متوجه اهمیت کارشان بنماید. الآن توقعات بیشتر است که این تشکیلات واقعاً نقش داشته باشد.
انجمن اسلامی اجتماع دانش آموزان تشنۀ بصیرت و معرفت
یکی از علل اصلی شکلگیری این انجمنهای اسلامی در مدارس این بود که هستههای مقاومت فکری شکل بگیرد. یعنی انجمن های اسلامی در واقع یک جمعی هستند از دانشآموزان تشنة معارف الهی و ایدئولوژی اسلامی و جهانبینی اسلامی؛ آنهایی که میخواهند بفهمند، میخواهند بدانند، میخواهند چشمشان به روی حقیقت باز بشود، آنهایی که دوست دارند هم خودشان بفهمند و هم به دیگران بفهانند.
طرح ریزی دفاع در سطح گسترده در مقابله تهاجم دشمن؛ رسالت تشکیلات
آقا تعبیر بسیار زیبایی برای انجمنهای اسلامی به عنوان «سنگر فرهنگی» داشتند. این سنگرها میخواهند از بهداشت فکری و فرهنگی مدرسه دفاع کنند. یک شأن سنگر، دفاع است. این خیلِ عظیم بچهها که در مدارس مشغول تحصیل هستند، به طور جدی در معرض انواع و اقسام تیرهای زهرآلودی هستند که آنها را نشانه گرفته است. حضرت امیر - علیه السلام - در تعبیر زیبایی دربارة نوجوانان میفرمایند که طبع جوانی و نوجوانی به خاطر گنجینهها و سرمایههایی که در آن هست، مورد طمع قرار میگیرد و سیلِ تیرهای زهرآگین هستی و آفات مختلف متوجه او هستند. این آفات و خطرها از یک جهت به خاطر آن گنجینة ارزشمندی است که در نوجوان است و از طرف دیگر به خاطر آن سازمان ضعیف دفاعی اوست که به دلیل نو بودن و پرطراوت بودن، آسیبپذیرتر است. این آسیب پذیری، آن کسانی را که نیات شیطانی دارند، وسوسه میکند که عملیات خود را بیشتر روی این نقطه متمرکز کنند. در چنین وضعی رسالت انجمنهای اسلامی این نیست که فقط چند نفر از بچههایی را که عضو شدهاند، حفظ کنند. این کاری است که به طور طبیعی اتفاق میافتد، بلکه کار اصلی آنها این است که آن دفاع فکری و اخلاقی را در سطح بسیار وسیعتری طرحریزی کند، نه فقط برای اعضا، بلکه برای کل بچههای آن مدرسه. رسالت این سنگر این است که در دفاع از این عرصة پرمساله و پرچالش حضور پیدا کند و این بسیار ارزشمند است. این نگاه، یک نگاه محدود درونتشکیلاتی بسته نیست. این نیست که چند نفر جمع شوند و برنامههای داخلی برای خود داشته باشند، بلکه اینها پرچمدار یک رسالت بزرگی هستند و تا آنجایی که شعاع نفوذ آنهاست باید تأثیر بگذارند، عقاید خود را ترویج کنند و از آرمانهای خود دفاع کنند و برای نوجوانانِ هم سن و سال خود که در معرض این آسیبها هستند، یک پوشش دفاعی ترتیب داده و آنها را برای مقاومت آماده سازند.
ایجاد صیانت فکری و اخلاقی در دانش آموزان رسالت انجمن اسلامی
این زمان یک زمان ویژهای است و مرزها در جنگ فرهنگی به سرعت در حال از بین رفتن است به طوری که اصلاً مرزی باقی نمانده است. در چنین شرایطی نیاز داریم تا جایی که امکان دارد کار صیانت فکری- اخلاقی در بچههای عزیز انجام شود. این هم مبتنی بر خودآگاهی و بصیرت آنهاست. اگر چشمشان بر روی استعدادهای خود و مخاطراتی که اطرافشان هست، باز شود و یک پوششهای نابی را برای خود انتخاب کنند، عملاً مصون میمانند. انجمنهای ما در واقع چنین رسالتی را در مدرسهها برعهده دارند و این تعبیرِ « سنگر فرهنگی» به همین معنی است. شیرین ترین خاطرات هم بعدها برای شما همین فرصتهایی است که در این سنین در ارتباط با یک چنین کارهای ارزشمندی سپری کردهاید. دوستان ما الآن همه همینطور میگویند که شیرینترین خاطراتشان مربوط به فرصتهایی است که در همان حرکات داوطلبانه و با عشق وارد شده بودند، وقت و فکر گذاشتند و ابتکار و خلاقیت داشتند و به نتایجی هم رسیدند. امیدوارم شما هم در همة زمینهها موفق باشید. در این راستا باید خیلی بلندنظر و بلند همت باشید و سعی کنید خود را تربیت کنید. آدمهایی با روحیات قوی که نظرهای بلندی دارند و چشمشان به قلهها دوخته شده است، می توانند در این مسیر حرکت کنند و پیش بروند.
حرکت سازماندهی شده برای مقابله با گفتمان غیر دینی در حال ترویج
من خدمت رهبر معظم انقلاب عرض کرده ام که الان در سطح جامعه دانش آموزی، فضای تربیتی که ترویج می شود یک گفتمان غیردینی و غیر انقلابی است و یا دینیِ سکولار است و در ادبیات جدید که بحثهای دینی مطرح می شود، کاری به فضای انقلابی و حرکتهای جهادی ندارند. لذا ما باید جانانه وارد این عرصه شویم. من فکر می کنم که تشکیلات ما برای ورود به این عرصه، اصلا ابهام رویکردی ندارد، البته مختصات حرکت، شیوه های کار و عملیاتی کردن و برنامه ای کردن کار، جای صحبت دارد. بنابراین تشکیلات باید آماده و جدی وارد صحنه شود زیرا خلأهای زیادی برای حضور و اقدام تاثیرگذار داریم. البته باید متناسب با این نگاه به سوی تحول انسانی مجموعه و توانمندسازی آن هم گام برداریم. آن چیزی هم که اولویت دارد، عملیاتی کردن بسترهای گوناگون این حرکت است و باید این نگاه و برداشت منتقل شود که مرکزیت تشکیلات بسیج شده و با هماهنگی نظری، مبنایی و سبکی وارد میدان گردیده است. ما باید دنبال این باشیم که ضرب آهنگ تربیت دینی و انقلابی را در کشور افزایش دهیم و این یک رسالت جدی برای تشکیلات است.
تربیت دینی و انقلابی دانش آموزان رسالت تشکیلات
هدف انجمن اسلامی، تربیت دینی و انقلابی دانش آموزان است. یعنی هر کس بگوید آقا شما کارتان چیست؟ می گوییم کار ما تربیت دینی و انقلابی است. طبع این کار هم فراتر از بازیهای سیاسی است، الان ذائقۀ جامعۀ ما از بازیهای سیاسی اشباع شده است و خیلی ها دوست دارند یک مرکز امینی باشد که بدانند از آنها به نفع این کاندیدا و آن حزب، استفاده سیاسی نمی شود. ما باید بتوانیم زمینه ای فراهم کنیم که همگان تشکیلات ما را به عنوان یک مجموعۀ پیرو ولایت و دارای نگاه تربیتی بشناسند که می خواهد دانش آموزان را به تربیت صحیح دینی و انقلابی برساند. در این مسیر هم نباید از ملامت ملامتگران ترسید، ممکن است بعضیها بگویند که اینها هنوز دارند در سال 57 سیر می کنند، یا اینکه الان چه وقت این حرفهاست و از این حرفهایی که این روزها در گوشه و کنار می زنند. ما باید توکلمان به خدای متعال باشد و توجهمان به وظیفه ای که برعهده داریم و کارمان را با جدیت انجام دهیم؛ این بهترین و مهمترین کاری است که یک انسان مؤمن، مسلمان و انقلابی در این شرایط می تواند انجام دهد.
کشف و پرورش آینده سازان انقلاب رسالت تشکیلات
همانطور که دوستان عزیز مستحضر هستند، اتحادیه به دلیل رویکرد جدیدی که به مسائل دانش آموزی و افقهای آن دارد، وارد مرحلۀ جدیدی از حیات خودش شده است. این تشکیلات که دو دهه از عمرش می گذرد، امیدوار است که بتواند در این دهۀ سوم - که دهۀ پرچالشی هم هست- آن کاری را که در حوزۀ فرهنگ انقلاب اسلامی و حوزۀ دانش آموزی، روی زمین مانده است انجام دهد. ما نمی خواهیم مثل برخی مجموعه ها، یک حضور کمرنگ و کم تاثیر در جامعه داشته باشیم و یا کارهای موازی با دیگر نهادها انجام دهیم. این تشکیلات با توجه به ظرفیتهای خوبی که از آن برخوردار است و بنیه و ریشۀ خوبی که بحمدالله دارد و نیز این امتیاز که می تواند خود را دائما با دیدگاههای جزیی و کلی ولی امر همراه نماید، می خواهد آینده سازان این انقلاب را از این آشفته بازار فرهنگی - مخصوصا در محیط دانش آموزی- کشف نموده و آنها را برای بر عهده گرفتن مسئولیتهای آیندۀ جامعه آماده نماید تا بعد از پشت سر گذاشتن دوران مدرسه بتوانند به عنوان آدمهای مؤثر و خوش انگیزه، وارد میدان شوند و به بهترین شکل، آرمانهای انقلاب را ادامه دهند.
آماده کردن بچه ها برای خدمت به انقلاب رسالت تشکیلات
ماموریت ما این است که ان شاء الله بتوانیم بچه های زبده تر را پوشش دهیم و از این طریق در هر مدرسه ای پایگاهی ساخته شود که در آنجا اندیشه ها، ارزشها و آرمانهای انقلاب ترویج شده و در مواقع لزوم از آنها دفاع گردد. یعنی حقیقتا بتواند نقش سنگر فرهنگی را ایفا نماید. من فکر می کنم که تشکیلات ما در شرایط خطیر کنونی برای انقلاب اسلامی، یک فرصت ارزشمند به حساب می آید و اگر ما بتوانیم به خوبی در این زمینه سرمایه گذاری کنیم، بهره های فراوانی خواهیم داشت. به دلیل اینکه خروجی مدرسه، خیلی سریع به دانشگاهها و جامعه می رسد، اگر دانش آموزان در مدرسه آمادگی مناسبی را کسب کنند، بعدها برای خدمت به انقلاب از ظرفیت بالاتری بهره مند خواهند بود، چنانکه در سالهای قبل و به خصوص در سالهای اول انقلاب همینگونه بود و اکثر افرادی که در بخشهای مختلف کشور به مردم خدمت می کردند، از اعضای همین حرکت الهی در مدرسه ها بودند.
بیدارگری در محیط مدرسه با ایفای نقش الگویی
یکی از مهمترین توقعهای ما از انجمنهای اسلامی، انجام رسالت بزرگ بیدارگری در محیط مدرسه ها است. در واقع آنها باید در این محیط با استفاده از ادب اسلامی و نیز با استفاده از انواع و اقسام هنرها، این نقش خودشان را به بهترین شکل ایفا کنند. این کار، کار آسانی نیست و همت بلندی می خواهد، ولی با تدبیر درست، کاملا قابل انجام است. توقع دیگر ما هم این است که انجمنهای اسلامی به هم پیوسته باشند. اصلا امتیازی که این مجموعه دارد این است که انجمنهای اسلامی در دبیرستانهای گوناگون با هم آشنا باشند، با هم مرتبط باشند، همکاری کنند، همفکری کنند و جلسات گوناگونی با هم داشته باشند. خلاصه اینکه باید به صورت یک شبکه عمل کنیم و از همین طریق و با دقت، توطئه های دشمن را رهگیری نماییم، به مسائل روز توجه کنیم و اهتمام بورزیم. انجمنهای اسلامی وقتی می توانند این کار بزرگ را به خوبی انجام دهند که بتوانند نقش الگویی خود را در مدارس حفظ کنند. یعنی درسخوان ترین بچه ها، با ادب ترین بچه ها، مؤمن ترین بچه ها و شجاعترین و غیورترین بچه ها در انجمنهای اسلامی مدارس، دور هم جمع شوند، و اگر این اتفاق بیفتد، ما قطعا موفق می شویم. (
تربیت دینی- انقلابی؛ هدف تشکیلات
این تشکیلات الهی، به انوار بیش از بیست هزار شهید دانشآموز عضو اتحادیه انجمن های اسلامی دانشآموزان، نورانی است. در این تشکیلات انگیزه سیاسی نیست، کسی نمیخواهد از این بچههایی که با انگیزههای پاک جمع میشوند استفاده ابزاری بکند، چنانکه در خیلی از گروهها این انگیزه وجود دارد که از این تجمعات بخواهند در عرصۀ سیاسی استفاده کنند. هدف ما به فضل الهی در این تشکیلات فقط تربیت اخلاقی، علمی و انقلابی و در یک کلمه تربیت دینی و انقلابی بچههایمان است. ما می خواهیم بچهها خودشان رشد کنند و به مدد الهی به سعادت برسند، یک نوری باشند که اطراف خود را هم روشن کنند. این هدف این تشکیلات است، ما به دنبال این هستیم که این مجموعه إنشاءالله احیا شود. آقا این را از ما خواستند؛ تشکیلات زنده شود، با طراوت شود، به روز شود، منتها برای رسیدن به این مقصد کار زیادی داریم، در این راه عقب افتادهایم، تا به آن مقصد بخواهیم برسیم، راه زیادی در پیش داریم. اگر شما کمک نکنید به این زودیها نمیرسیم.
وظایف انجمن های اسلامی مدارس
هدف اصلی عبارتست از اینکه زمینهای فراهم شود برای آنکه دانشآموزانی که خودشان دوست دارند فعالیتهای ویژهای از نظر اخلاقی، معرفتی، انقلابی و علمی انجام دهند، گرد هم جمع شوند و فکرشان را روی هم بگذارند، از تجربة عزیزانی که در این عرصهها موفق بودند، از مربیان، از معلمان و از مدیران استفاده کنند و فرصتی را برای خودسازی همهجانبۀ خودشان فراهم کنند. سِرّ اصلی شکلگیری انجمنهای اسلامی این است. لذا ما در انجمنهای اسلامی این توقع را نداریم که یک عدهای بالا بنشینند، برنامهریزی کنند، طراحی کنند، طرح و برنامهها را دستورالعملی ارسال کنند و بچهها هم این پایین بنشینند و فرضاً عمل کنند. این دیگر انجمن اسلامی نیست. این روش، روش مورد قبولی نیست و ما هم اینگونه اقدام نخواهیم کرد. ما فقط موانع را برطرف میکنیم، زمینهها را فراهم میکنیم، حمایتهای لازم فکری، نرمافزاری و سختافزاری را تا آن جایی که بتوانیم انجام خواهیم داد، ولی انجمن اسلامی وابسته به همت خود بچهها است. یعنی واقعاً در دبیرستانها، آن چند نفری که به عنوان هیات مرکزی ـ مخصوصاً از بین بچههای انجمن ـ انتخاب میشوند، کسانی که عضو شدهاند، همة اینها باید واقعاً پای کار بیایند، وقت بگذارند، وقتهای حساب شده و برنامهریزی شده ـ نه بیرویه ـ بگذارند، با هم فکر کنند، فرصتهای مطالعاتی تازهای را برای خودشان ببینند، متناسب با شرایط مدرسهشان برنامهریزی کنند، سایر بچههای انجمن را به میدان بیاورند و هیاتهای انصارالمهدی را تشکیل دهند، از نظر معنوی بیشتر خودشان را تغذیه کنند، فضای مدرسهشان را به معنویت آراسته کنند، آن خیمههای معرفت را پیگیری کنند، و مخصوصا هستههای مطالعات ایدئولوژیک راه بیاندازند که فوقالعاده به آن نیازمندیم. عزیزان ما باید از کتابهای پر ارزش استاد شهید مطهری ـ رضوان الله تعالی علیه ـ از بخشهایی از آن که قابل استفاده در مقطع دبیرستان و متوسطه است، استفاده کنند. برای فعالیتهای انقلابی در سطح مدرسهشان برنامهریزی کنند. مناسبتهای انقلاب و تاریخ انقلاب را هم خودشان خوب مطالعه کنند، هم به بچههای هم سن و سال خودشان معرفی کنند. بچهها را نسبت به توطئههای استکبار جهانی، نسبت به تهاجم فرهنگی بیدار کنند. انجمن اسلامی یعنی این و واقعاً معنای دیگری ندارد. یعنی ما یک اداره نیستیم؛ یک مجموعهای که کسانی مسئولند، نشستند برنامهریزی کنند، کارهایی انجام دهند، بفرستند در مدرسه، یا در شهرستانها تا پیگیری شود، نه. در تشکیلات ما هماهنگسازی در هستة مرکزی تشکیلات اتفاق میافتد، نظارت و طراحیهای کلی انجام میگیرد، ولی کار اصلی به عهدة خود بچههای عزیز ما است.
زبده شناسی و زبده پروری ماموریت تشکیلات
در مورد انجمنهای اسلامی در رویکرد جدید، لازم است این نکته به خاطر سپرده شود که ما انجمنهای اسلامی را برای رقابت با سایر تشکلها فعال نمی کنیم و این اصلا برنامه ما نیست که رقیبی برای مثلا بسیج یا شورا و... درست کنیم. بلکه ما برنامه هایی می خواهیم که با ماموریتمان تطبیق بکند و آن هم عبارتست از زبده شناسی و زبده پروری، یا به عبارت دیگر کشف چهره های زبده، فراهم کردن میدان برای آنها و تربیت آنها. اگر ما موفق به این کار بشویم و بتوانیم بچه ها را از نظر فکری رشد بدهیم و تواناییهای خاص آنان را تقویت کنیم، اصلا تشکلهای دیگر احساس رقابت نخواهند کرد و خودشان در میدان کاری ما قرار خواهند گرفت و زیر چتر ما خواهند آمد. در این راستا هم نیازمندیم که اعضای مجموعه ما، افرادی صمیمی، خوش اخلاق، خوش برخورد، پرجاذبه و البته قوی و خوش فکر باشند تا بتوانند کار را به بهترین نحو، پیش ببرند.
گام اول فعال کردن اعضای انجمن اسلامی
برای موفقیت بیشتر در کار، باید ابتدا مشخص کنیم که نگاه ما عام است یا خاص، درون تشکیلاتی است یا برون تشکیلاتی. چیزی که مشخص است این است که برای ایجاد یک تحول در مجموعه، ما نمی توانیم جدای از ظرفیتهای تشکیلات عمل کنیم. این یک واقعیت است و با توجه به آن و در نظر گرفتن مولفه های موجود در تشکیلات ما، نظر من این است که اگر چه همانطور که از اسم جنبش بر می آید، کار ما عام است و مخاطبان ما عموم دانش آموزان هستند، اما در حقیقت ما دنبال فعال کردن بچه های خودمان هستیم، می خواهیم اینها را راه بیندازیم، می خواهیم اینها به سطحی برسند که توزیع کنندۀ تفکر مورد نظر اتحادیه در بین دانش آموزان باشند، اگر به اینجا برسیم در واقع مقدمه ای برای آن کار بزرگ فراهم شده و اصلا این یک پیش نیاز اجتناب ناپذیر است، چرا که اگر به این نقطۀ اول نرسیم، اصلا نمی توانیم صحبتی از آن نقطۀ دوم داشته باشیم.
حرکت سریع در جهت تحقق اهداف تشکیلات
باید مرزها در مجموعه تشکیلات بر اساس اتحاد و انسجام و نحوه ارتباط و فرآیند عمل تعریف شود. این اتفاق اگر به امید خدا بیفتد، ما به فضل الهی آن اهتزاز تشکیلاتی را خواهیم داشت. واقعا امروز که من بیشتر مُشرفم و باخبرم از آنچه در مباحث فرهنگی در کشور می گذرد، دعا می کنم آرزویی را که ما در مورد اتحادیه داریم، هرچه زودتر محقق بشود. یک جاهایی واقعا باید سرعت داد، یک جاهایی تشکیلات ما معطل تعارفات مانده است، یک استان معطل یک آقاست یک بخشنامه و... . هنوز معطلیم. باید سریعتر تصمیم بگیریم. برای اتحادیه خیلی جای کار وجود دارد تا بتواند به خوبی ظرفیت تشکیلاتی اش را به لحاظ نرم افزاری، فکری و کارشناسی تقویت کند. در سازمان ملی جوانان گاهی به مناسبت بحثهایی که مطرح می شود ما احساس می کنیم جای مجموعه هایی از قبیل اتحادیه خالی است که ما با امنیت خاطر کار را بسپاریم تا جوانها انجام بدهند. به هر حال باید خیلی قدر بدانیم و این را تسریع کنیم. بعضی از این حواشی و تعارفات و معطلی هایی را که داریم را هم باید کنار بگذاریم.
لزوم از بین رفتن نقاط ابهام
من معتقدم در حوزه های مرکزی هیچ ابهامی برای کار نباید وجود داشته باشد. البته باب نظریه پردازی و تئوری پردازی باز است. جلسات کارشناسی با حضور اساتید فن در حوزه ها و سطوح مختلف می تواند تشکیل شود و پیرامون اصل و فرع این مساله می توانند صحبت کنند. آنجا جای اختلاف آراء و نظرات و... است. اما در میدان عمل و آنجایی که تشکیلات می خواهد وارد میدان شده و با مخاطبان خود درگیر شود، جایی نیست که این اختلاف دیدگاهها را تحمل کنیم. اگر احساس می کنید در ارتباط با اصل رویکردهای اتحادیه و نوع نگاه آن و نیز راهبردها و شعارهایی که انتخاب کرده است، سوالات و نکاتی وجود دارد، حتما مطرح کنید و بنده هم در این زمینه پاسخگو خواهم بود.
لزوم سرعت بخشیدن به انجام ماموریتها
در شرایطی که انتظارات از اتحادیه بالا رفته و رهبری نظام روی اتحادیه به طور خاص حساب باز کرده اند و برای آن جایگاهی قائل شده اند، ما نمی توانیم معطل شویم. احساس می کنیم که وظایفی وسط میدان تعلیم و تربیت روی زمین است و ما به عنوان گروههایی که اسیر بروکراسی مرسوم نیستیم، در این شرایط می توانیم منویات رهبری را به صورت غیرکلاسیک پیش ببریم. اگر ما هم بخواهیم اسیر حرکتهای کلاسیک شویم، فلسفه وجودیمان از بین می رود و این سوالی است که در سالهای اخیر در مورد اتحادیه مطرح می شود که حضور و جایگاه شما در افکار عمومی دانش آموزی و ساماندهی این افکار و مدیریت آن و نیز تاثیرگذاری در بدنه آموزش و پرورش به عنوان یک تشکل دانش آموزی، کجاست؟
دریافت مجموعهٔ سهجلدی افقهای آرمانی