اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان استان کرمانشاه

پایگاه اطلاع‌رسانی اتحادیهٔ انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان استان کرمانشاه و اتحادیهٔ الکترونیک

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان استان کرمانشاه

پایگاه اطلاع‌رسانی اتحادیهٔ انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان استان کرمانشاه و اتحادیهٔ الکترونیک

مصاحبهٔ دانش‌آموزی با مسئول محترم سابق استان

پای حرفها و دیدگاههای مسئول محترم سابق اتحادیه استان:


مصاحبۀ خبرنگار نشریۀ طلایهداران حماسه با مسئول اتحادیۀ انجمنهای اسلامی استان کرمانشاه


-  کمی دربارۀ خودتان صحبت کنید و بفرمایید از چه زمانی در اتحادیه مسئولیت داشته اید؟


با نام و یاد خدا و با استعانت از آیۀ مبارکۀ سال، آیۀ 200 سورۀ مبارکۀ آل عمران؛ بنده از دانش آموزان تشکل مقدس اتحادیه بودم که از سال 70 به عنوان مسئول انجمن فعالیت داشتم و بعد دبیر آموزش و پرورش شدم و در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی فعالیت هایی داشتم و از سال 86-85 به عنوان معاون فرهنگی و سازماندهی، در اتحادیه مشغول به خدمت شدم. تا اینکه در سال 88 به عنوان مسئول اتحادیه، از سوی دبیر کل وقت به بنده اعتماد شد و سکان این مجموعۀ فاخر و نورانی در استان به اینجانب محول گردید.


- هدف فعالیت های اتحادیه چیست؟

...


ادامه مطلب...



- هدف فعالیت های اتحادیه چیست؟


زبده یابی و زبده پروری. و البته همان نخبه پروری که همواره در رأس امور اتحادیه بوده و دانش آموزان اتحادیه، انصافاً همه فعال و پرشور و زبده و نخبه هستند.


دربارۀ تاریخچۀ اتحادیه و پیشینۀ تاریخی آن بگویید، به ویژه در کرمانشاه.


اتحادیه به عنوان یک تشکل ولایی در سال 58 به دست مبارک حضرت امام (ره) بنیان گذارده شد و استان کرمانشاه جزو استان های قدیمی و با سابقه در اتحادیه از نظر قدمت تأسیس است و تاریخچۀ آن به همان سال 58 می رسد. خیلی از دوستانی که اتحادیه را پایه و بنیان نهادند، حالا جزو شهدای شاخص استان هستند، از جمله شهید علی اصغر سیبی، شهید نیری، شهید احمدقلی درستی و...


-  چه چیزی در اتحادیه خاص است؟ یعنی اتحادیه چه ویژگی خاصی دارد که دانش آموزان را جذب کند؟


تبعیت از ولایت و رهبری و دوری از حاشیه و صداقت ویژه ای که در صف تا ستاد اتحادیه وجود دارد و ایجاد بستر فعالیت جهت دانش آموزان مؤمن و عاشق فعالیت انقلابی و اسلامی.


-  برنامه های راهبردی اتحادیه، در گذشته و حال کدامند؟ دربارۀ آنها صحبت بفرمایید.


برنامه های راهبردی در اتحادیه را به اختصار می توان چنین بیان کرد:

دیدار با مقام معظم رهبری، خیمۀ معرفت و جلسات هم اندیشی دانش آموزی که امروزه در حوزۀ برنامه های قرارگاهی پیگیری می گردد. هیأت انصارالمهدی، همکلاسی آسمانی که برنامۀ ویژۀ سرگذشت پژوهی شهدای دانش آموز است. طرح انسجام یا عضویابی هدفمند، ویژۀ انتخاب مسئول انجمن جدید و هیئت مرکزی جهت سال آیندۀ فعالیت انجمن در مدرسه. اردوهای آموزشی - تفریحی و فرهنگی – زیارتی و عمرۀ دانش آموزی. برگزاری جشنواره های فرهنگی – تربیتی و هنری، بالا بردن سطح علمی دانش آموزان از طریق برنامه های مؤسسۀ علمی آینده سازان، تولید محتوای مناسب از طریق مؤسسۀ فرهنگی – تبلیغی آینده سازان قم، بستر مناسب جهت ظهور و بروز علاقه و استعــــــــداد دانش آموزان در جشنوارۀ ستارگان در تابستان که مدت 3 سال است از طریق اتحادیه به صورت هدفمند پیگیری می شود و بحمدالله استان کرمانشاه همواره جزو استان های برتر بوده که این امر به لطف خدا و تلاش دانش آموزان و مربیان عزیز بوده است.


-  تفاوت های اصلی اتحادیه با بسیج دانش آموزی، به غیر از ساختار و سازمان چه هستند؟


تفاوت اساسی اتحادیه با سایر تشکل های دانش آموزی در این است که ما در اتحادیه، برای دانش آموزان عضو، امتیاز و شرایط خاصی را وعده نمی دهیم ولی دانش آموزان با میل و رغبت عضو اتحادیه می شوند. تشکل ما همواره علی رغم نبود امتیاز و رانت ویژه برای اعضا، خودجوش و شورآفرین  بوده. تشکل ها باید به سوی کیفی سازی برنامه ها پیش روند و از موازی کاری به شدت پرهیز کنند تا موفقیت بیشتری حاصل گردد و هر دو تشکل اتحادیه و بسیج، زیر نظر و تحت عنایت خاص رهبری معظم هستند ولـــی باید به همنوایی بیشتری برسند.


- اگر صلاح می دانید تشکل های زیر را بر حسب نزدیکی اهداف و برنامه ها به اتحادیه، مرتب کنید: بسیج دانش آموزی، هلال احمر، سازمان دانش آموزی


بسیج دانش آموزی در اهداف با اتحادیه هیچ تفاوتی ندارد و هر دو در یک مسیر حرکت می کنند، ممکن است شکل کار به ظاهر تفاوت داشته باشد، اما مسیر یکی است. به نظر بنده، هدف تشکل های دانش آموزی باید بصیرت افزایی و معرفت بخشی به دانش آموزان عضو باشد.


 - بسیاری این ضعف را مطرح کرده اند که اتحادیه برنامه ریزی و سازمان دهی مناسبی در رابطه با فارغ التحصیلان ندارد، نظر شما چیست؟


بنده هم موافقم که باید هرچه زودتر کانون فارغ التحصیلان شکل بگیرد. البته اقدامات خوبی به زودی در این حوزه، با عنایت نمایندۀ محترم مقام معظم رهبری و دبیر کل قرار است اتفاق بیفتد. به نظر بنده این یک ضرورت جدی است.


-  به نظر شما، این که اتحادیه، برنامۀ ورزشی ندارد، مناسب است؟ چه پیشنهادی برای فعال کردن اعضاء در زمینۀ ورزشی دارید؟


البته در استان به فراخور سلیقۀ استانی اقداماتی در حوزۀ ورزش صورت گرفته و می گیرد، ولی باید مسئلۀ ورزش به صورت جدی برای اعضا برنامه ریزی، سازماندهی و مشخص شود، چون یکی از اقتضائات جمعیت جوان دانش آموزی، نشاط روحی و جسمی است که از طریق ورزش حاصل می شود.


-  چرا اتحادیه باید پرچمدار جنبش دانش آموزی باشد و نه تشکلی دیگر؟


به دلیل قدمت، سابقه و خطّ مشی مشخص و ولایی بودن محض اتحادیه و از طرفی دیگر اتحادیه، تنها تشکلی است که چشم انداز دارد و اهداف فاخر و و زیبایی را در حوزۀ دانش آموزی، به درستی تبیین و تشریح کرده که باید در آینده به آن برسیم و تحقق یابند. اتحادیه باید به عنوان پرچمدار هدایت راهبردی در حوزۀ دانش آموزی کشور داشته باشد، پس پرچم جنبش دانش آموزی زیبندۀ چنین تشکل انقلابی و ولایی است.


- چند سال تا پایان زمان بندی چشم انداز 10 ساله باقی مانده است؟ فکر می کنید چند درصد در تحقق آن موفق بوده ایم؟


حدود 3 سال؛ چون چشم انداز، تشکیلات را در افق آرمانی 1395 ترسیم کرده است.

به نظر بنده، اتحادیه با توجه به بضاعت مجموعه به خوبی عمل نموده است و در بخش هایی هم کاستی بوده که باید به نقاط قوت تبدیل شوند.

اتحادیه نقش خوبی را در جریان حوادث و اتفاقات سال های گذشته ایفا نموده است. در مورد تحقق اهداف باید دانـــــــش آموزان به عنوان اعضا نظر دهند، ولی بنده بر این نظرم که تمام برنامه هایی که ذیل چشم انداز در اتحادیه تعریف شده یا به خوبی انجام شده و یا در حال انجام است.


- وظیفۀ دانش آموزان در شرایط امروز چیست؟


گوش به فرمان رهبر معظم انقلاب بودن و اطلاع رسانی و بصیرت بخشی در جامعه وظیفۀ هر دانش آموز عضو اتحادیه است.


- دانش آموزان چگونه می توانند نقشی در اقتصاد مقاومتی و جهاد اقتصادی داشته باشند؟


هر دانش آموز به عنوان یک عضو فعال، بصیر و پرشور و تأثیرگذار در جامعه، و همچنین به عنوان یک عنصر فعال در خانوادۀ خود، اطرافیان،  مدرسه و جامعه؛ می تواند یک سفیر هادی و بصیر برای اقتصاد مقاومتی و جهاد اقتصادی باشد و نقش پررنگی در آگاهی بخشی در جامعه داشته باشد.


- به نظر شما، مهمترین تفاوت های سبک زندگی ما با سبک زندگی غرب از نظر شما، کدامند؟


سبک زندگی ما، به عنوان مسلمان مکتبی و معتقد به عقاید ناب اسلام و پیامبر (ص) و ائمۀ اطهار (ع) باید منطبق بر اسلام و آموزه های دینی متعالی آن باشد که متأسفانه در بحث سبک زندگی ما بیشتر مبتنی بر تقلید هستیم تا تحقیق.

باید در حوزۀ سبک زندگی با تأکیدات ویژۀ رهبری عزیز، طرحی نو بیاندیشیم. سبک زندگی اسلامی با غربی تفاوت زیادی دارد. اسلام به عنوان یک الگوی تعالی بخش برای تمام بشریت نسخۀ شفابخش دارد.


-  فکر می کنید سبک زندگی فعلی ما چند درصد اسلامی است؟


تعیین درصد کار دشواری است ولی ما با سبک زندگی اسلامی فاصله داریم؛ باید با تلاش و همت و پژوهش، این فاصله را کم کنیم. آفت زندگی امروز ما تقلید از سبک زندگی غربی است که آفت بزرگی است برای ما.


- دانش آموزان هم نقشی در بهبود سبک زندگی ملی دارند؟ به نظر شما چگونه؟


جوان ما نباید مضحکه و آلت دست غربی ها شود. امروز جوان ما می تواند اصلی ترین نقش را در بحث سبک زندگی اسلامی داشته باشد. جوان ایرانی باید از تقلید کوکورانه و نابخردانه دوری جوید. متأسفانه بیشترین هجمه و تخریب در بحث سبک زندگی متوجه جوانان است که برخی ناگاهانه، خود با پای خود در مهلکۀ تقلید افتاده اند که بایــــد نهادهای فرهنگی در این قضیه ورود جدی داشته باشند.

مولوی در این زمینه می سراید:

خلق را تقلیدشان بر باد داد / ای دو صد لعنت بر این تقلید باد

باز هم تأکید می کنم که متعالی ترین سبک زندگی، همان سبک و سیاق زندگی اسلام و تربیت اسلامی است. دانش آموزان، به عنوان آگاه ترین جوانان هر کشور، نقش اساسی در اشاعۀ فرهنگ ناب و دسته اول آن کشور دارند.


- فکر می کنید دشمنان برای عدم تحقق حماسۀ سیاسی در انتخابات خرداد، چه توطئه هایی دارند؟


دشمنان همیشه در اندیشۀ تضعیف روحیۀ مردم بوده اند ولی عکس آن ثابت شده که به حمدالله مردم همیشه در بحث بصیرت و آگاهی جلوتر از مسئولین بوده اند و نقش حساس خود را به خوبی ایفا کرده اند.

به فضل خدا در انتخابات آینده پیروزی ازآن مردم خواهد بود و یأس و نامیدی برای دشمنان ما خواهد ماند.

اسیر دیو شب خواهد شد... / هر آنکه در اندیشۀ سیاهکاری است


- دانش آموزان چگونه می توانند با این توطئه ها مقابله کنند؟


کسب آگاهی و بصیرت افزایی خود و سپس هادی بودن برای  گروه دوستان و تبعیت از ولایت و گوش به فرمان رهبری عالیقدر و حکیم بودن.


- ساختار تربیتی-پرورشی نظام آموزشی امروز را چگونه می بینید؟ اتحادیه چه نقشی در پر کردن خلأها دارد؟


با اجرای تحول بنیادین البته به تمام و کمال شاهد یک نظام آموزشی و پرورشی پویا خواهیم بود. اتحادیه همواره نقدهای جدی خود را چه در زمینۀ تألیف کتب و امور پرورشی و چه در حوزۀ اجرای کیفی و چگونگی آن بیان داشته و مطالبات خویش را به درستی طرح کرده و دنبال نموده است.


- آموزش و پرورش محلی و مرکزی، چه قدر از اتحادیه حمایت کرده اند و می کنند؟


اتحادیه همواره به عنوان یک تشکل نقاد و پویا و پی گیر مطالبات، با آموزش و پرورش به عنوان اصلی ترین متولی آموزش و تربیت ارتباط مستمر و هدفمند داشته و متولیان آموزش و پرورش نیز، عنایت ویژه ای به این تشکل نورانی و فاخر دارند.


- در دوران دانش آموزی هم در تشکل ها فعال بودید؟ کمی دربارۀ این دوران و خاطراتش صحبت کنید.


بله، در تشکل اتحادیه و بسیج و در حوزه های فرهنگی و اجتماعی فعال بودیم و بچه ها با خلوص نیت کار می کردند. در جمع دانش آموزی، همیشه صداقت و اخلاص و پشتکار حرف اول را می زند. خاطرات زیاد هستند و از حوصلۀ بحث خارج.

از جمله موارد زمان فعالیت ما درگیری با مدیر دبیرستان دربارۀ نحوۀ اجرای برنامه ها که البته ما هم تندروی زیادی داشتیم و پر شر و شور بودیم و گاهی برای رسیدن به خواسته ها و اجرای برنامه ها اختلاف نظر پیدا می کردیم که با رعایت ادب و احترام حق خود را می گرفتیم و کوتاه نمی آمدیم.


- سؤالاتی که دوست داشتید پرسیده می شد؟


خواندن چند بیت شعر.


- و جواب؟


بهار آمد دلا سالی دگر رفت / جوانی تا به پیری بی ثمر رفت

من آن موجم که در سیلاب دیده / به غفلت ناگهان آبم ز سر رفت


- این موارد، کلیدواژه هایی از بیانات چند سالۀ اخیر مقام معظم رهبری و یا مسائل اصلی انقلاب ما هستند. با گفتن آنها اولین کلمه یا عبارتی که به ذهنتان می آید را بگویید.


حماسۀ سیاسی: حضور قدرتمند و بصیرت آفرین و دشمن شکن مردم در صحنه

اقتصاد مقاومتی: گامی بلند به سوی رسیدن به مقاصد عالی

جهاد اقتصادی: جنگ تمام عیار در مقابل استکبار و ایادی جهانخوارش

اصلاح الگوی مصرف: طرحی نو درانداختن

ولایت فقیه: اصل متولی اسلام ناب

تحریم: کاریکاتوری خنده دار از چهرۀ غربی ها و سران استکبار

آمریکا: دروغگوی بزرگ خائن

اسرائیل: سگ دست آموز آمریکا در منطقه


- حرف آخر با دانش آموزان؟


بصیر باشید و بصیرت آفرین. در راه پاسداری از انقلاب اسلامی همواره به رهبر تأسی کنید. افتخار بنده خادمی شما عزیزان در این نهاد مقدس و نورانی است و همواره دست شما را در جهت پیشبرد اهداف عالی اتحادیه به گرمی مــــــی فشاریم.


تقدیم به شهدای گمنام عزیز:

دیشب میان پنجره ها صحبت تو بود / حرف از دل غریب من و غیبت تو بود

رفتی و همصدای دلم بغض کرده باز / سجاده ای که گریه بر آن عادت تو بود

من مانده ام و هوای رسیدن به آسمان / همسایۀ ستاره شدن قسمت تو بود

آخر به راه آمدنت آب می شود / چشمی که آشنای غم و غربت تو بود

بغضم به انتظار صدایت نمی نشست / شاید اگر نشانه ای از تربت تو بود


- از لطفتان و شکیبایی و همکاری شما ممنونیم.


بنده هم از شما تشکر می کنم. موفق باشید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد